2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A francia repülőgépgyártás atyja: 115 éve született Marcel Dassault

2007. január 22. 15:00

A Mirage-tól a Concorde-ig

1951-ben gaulle-ista képviselő lett a nemzetgyűlésben, feltehetőleg azért, hogy könnyebben találjon kapcsolatot a számára üzletileg fontos miniszterekkel. Három év megszakítás után, 1958-tól haláláig ismét nemzetgyűlési képviselő volt. Birodalma közben terjeszkedett: megszerezte a Royal Dutch Shell jelentős érdekeltségét, a kezében lévő Párizsi Kereskedelmi Bank Franciaország hatodik legnagyobb bankjává nőtt, érdekeltségei a családi ház építéstől az újságkészítésig csakhamar átfonták hazája egész gazdasági életét. (Lapjában, a Jour de France női luxusmagazinban tilos volt minden olyan történet vagy fénykép, amely a halállal foglalkozik.) Életének detektívregénybe illő epizódja volt, amikor 1964-ben feleségét elrabolták, de egy nap után sértetlenül elengedték.

Repülőgépgyártó cége állította elő az első hangsebességnél gyorsabb gépet, a Mystére-t, valamint 1956-tól a Mirage nevű, igen sikeres deltaszárnyas repülőgép-sorozatot. Ez utóbbi gépek nagyon népszerűek lettek a semleges országokban és a harmadik világ országaiban. Érték kudarcok is: elvesztette például az "évszázad üzletét", a NATO-országok könnyű vadászgépekkel történő egységes felszerelését. A Mirage F-1 erre alkalmas lett volna, de a Dassault-cég befolyásban és ütőképességben nem versenyezhetett a nagy amerikai repülőgépgyárakkal.

Cége részt vett a szuperszonikus utasszállító Concorde tervezésében, de a francia-angol közös vállalkozás sem hozott üzleti sikert, előbb az amerikaiak, majd más vevők is lemondták a túlságosan drága gép megrendeléseit. Dassault azonban a hadigépek eladásából és más érdekeltségeiből továbbra is megkereste - saját bevallása szerint - a hetvenes évek első felében azt az évi egymilliárd dollárt, amely biztosította, hogy cége "állam legyen az államban".

84 esztendősen egy botránnyal is kénytelen volt szembenézni: kiderült, hogy vesztegetéssel szerzett piacot termékeinek, illetve mandátumot a parlamentben. Ennek nyomán felerősödött a követelés, hogy államosítsák érdekeltségeit, de erre csak a szocialista kormány hatalomra jutása után, 1981-ben került sor. Az agg Dassault helyeselte a lépést, olyannyira hogy családi részvényeinek 26 százalékát kártérítés nélkül adományozta az államnak. Élete végén majdnem megvakult és egy, a náci haláltáborban szerzett betegség következtében szüntelenül fázott.

Érdekesség, hogy repülőgépen világéletében utált utazni; utoljára akkor volt erre hajlandó, amikor 1945-ben a francia kormány hazahozatta Buchenwaldból. Marcel Dassault 1986. április 16-án halt meg.

(Múlt-kor/MTI)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár