2020. ősz: Hiúságunk története
ITT támogathatsz bennünket

Az ellenség tiszteletét is kivívták az amerikai flotta páncélozott „pokolmacskái”

2020. november 13. 16:37 Múlt-kor

Hiába gyújtották fel vagy találták el a motorját, a második világháború legsérülésállóbb vadászgépe, a Grumman F6F Hellcat – az ellenséget a végletekig demoralizálva – szinte mindent túlélt. A jellegzetes formájú gépet bárki azonnal felismerte, és bár esztétikailag nem magaslott ki – akár angolszász, akár német – társai közül, jóval nagyobb biztonságot nyújtott, mint „csinosabb” ellenlábasai. A vadászgéptípus kulcsszerepet játszott abban, hogy az amerikai hadsereg a csendes-óceáni hadszíntéren győzelmet aratott Japán felett, a második világháború után pedig még atomkísérletek során is bevetették.

F6F Hellcat
Egy Grumman F6F Hellcat a levegőben

A Vadmacska bátyja

Az amerikai flotta 1941 nyarán kötött szerződést a Grumman vállalattal a csendes-óceáni hadszíntéren a lehetőségekhez képest sikerrel harcoló, ám a számos tekintetben jobb műszaki adottságokkal rendelkező japán Mitsubishi A6M Zero gépekkel szemben a győzelem kivívására alkalmatlan F4F Wildcatek helyettesítésére szánt repülőgéphordozó-bázisú vadász megtervezésére.

A gépet a Wildcat javított verziójaként képzelték el, ám a japán gépekről készült, a cég vezetőihez is eljuttatott hírszerzési adatokból kiderült, hogy a tervezés előtt álló gépeknek az eredetileg tervezettnél nagyobb mértékben kell felülmúlniuk a Wildcateket. A Grumman vállalat a tervek elkészültét követően, 1942 tavaszán megkapta az engedélyt az XF6F-1 prototípus megépítésére.

A feladat az volt, hogy egy, a Wildcatnél gyorsabb, nagyobb hasznos terhelésű gépet hozzanak létre, amely nagy távolságok megtételére alkalmas. A 10,16 méter hosszú, 4,4 magas repülőgépek gyártására a Long Island-i Bethpage városában egy teljesen új üzemet építettek. Mivel az acélszerkezetek ebben az időben hiánycikknek számítottak, ezeket egy lebontásra ítélt New York-i villamosvonal sínjeiből és oszlopaiból készítették.

A Hellcat továbbfejlesztett, R-2800-as Pratt & Whitney Double Wasp csillagmotorral felszerelt XF6F-3-as jelzésű gépe félelmetes adatokkal rendelkezett: percenkénti emelkedőképessége meghaladta az ezer, szolgálati csúcsmagassága pedig a 11 ezer métert. Üzemanyagtartályaiban (a póttartállyal kiegészítve) több mint 1,5 ezer liter benzin fért el, ami közel 2500 km-es táv megtételére tette alkalmassá a Hellcatet. Ez a Wildcat hatótávolságának mintegy kétszerese volt.

A pilóta biztonságát a golyóálló szélvédő mellett közel 100 kiló páncél is szavatolta. A fegyverzetet hat Colt-Browning nehézgéppuska alkotta, csövenként 400 golyóval. A Hellcat üresen 4,1 tonnát, teljesen feltöltve 6,9 tonnát nyomott.

A leggyorsabb gép, az XF6F-6-os végsebessége 417 mérföld/óra volt. A tágas kabinnal rendelkező Hellcat mindemellett könnyen kezelhető volt, így a kezdők is jól boldogultak a géptípussal. Nem véletlen, hogy a Grumman cég a második világháború végéig nem kevesebb, mint 12 275 Hellcatet gyártott le.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2020. ősz: Hiúságunk története
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
7 960 ft 6 490 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 50% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 9 990 Ft
Az amerikai haditengerészet F6F vadászrepülői 1942 júliusábanFelszállásra készülő Hellcat egy repülőgép-hordozó fedélzeténA hadiflotta pilótája, Robert L. Brown egy Hellcat pilótafülkéjében Scrappyvel, a USS Yorktown repülőgép-hordozó házi kedvencével 1943 végénMitsubishi A6M Zero a levegőbenAz amerikai flotta ünneplő pilótai a Gilbert- és Marshall-szigeteki hadjárat egyik győzelme után, 1943. november. A pilóták egy Hellcat farokrészénél álltak a kamera elé a USS Lexington fedélzetén, miután egy Tarawa szigetére tartó, 20 repülőből álló japán kötelék 17 tagját megsemmisítették.A brit flotta egyik Hellcatje száll le az HMS Ravager fedélzetén, 1944.F6F Hellcatek a USS Yorktown repülőgép-hordozó fedélzetén.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Olvasta már?
Bezár