A tragédia, ami véget vetett a brit léghajózásnak
2024. november 14. 19:05 Múlt-kor
Az R101-es tragédiája az egyik legsúlyosabb katasztrófa volt a léghajózás történetében. Az 1929-ben épített, akkoriban a világ legnagyobb léghajójaként ismert jármű első hivatalos útja során, 1930-ban, India felé tartva zuhant le Franciaországban a rossz időjárás miatt. A baleset 48 áldozatot követelt, köztük magas rangú tisztviselőket is. Ez a katasztrófa a brit léghajózási program végét jelentette.
A Franciaországban lezuhant léghajó roncsai
Korábban
Amikor 1929-ben befejezték az R100-as projekt R101-es léghajóját, a világ legnagyobb repülő járműveként tartották számon. A cardingtoni léghajóhangárban épített monstrum 223 méter hosszú, 40 méter átmérőjű, 146.000 köbméter űrméretű volt, és öt darab, 650 lóerős Beardmore dízelmotor hajtotta. A léghajó ballonját, amely a szerkezetet a magasba emelte, gyúlékony hidrogénnel töltötték fel, végsebessége 110km/h, a hatótávolsága pedig nagyjából 4800 kilométer volt.
Az R101 utasterében ötven luxuskabint alakítottak ki
Az utastérben ötven kabint alakítottak ki, amelyek között volt egy-, kettő- és négyszemélyes is. Az elegáns dohányzószoba és az ebédlő a vendégek minden kényelmi igényét kielégítette. A hatalmas szerkezet megépítésének az volt a távlati célja, hogy hozzájáruljon a birodalmat összekötő légiközlekedés elindításához.
Léghajókkal összekötni a birodalmat
A britek szerették volna légi úton összekapcsolni hatalmas birodalmukat Indiától egészen Kanadáig, legyen szó polgári személyszállításról, katonai akciókról vagy postaforgalomról. Ebben az időben a repülés még gyerekcipőben járt, és az országok elsősorban léghajók építésével próbálták meghódítani az eget, amelyeket a rendkívül gyúlékony hidrogén emelt a magasba.
Az R101-es több rövidebb utat is megtett, mielőtt első hivatalos repülésére indult volna. Erre 1930. október 4-én került sor, a cél pedig a brit gyarmatbirodalom ékkövének számító India elérése volt. A Londonból induló gép fedélzetén sok magas rangú kormányzati és katonai tisztviselő tartózkodott. A léghajók nagyon kitettek voltak az időjárásnak, az R101 útja a kezdetektől nem volt szerencsés ebben a tekintetben. A léghajót hamar elérte egy erős vihar, amely egyaránt megnehezítette a navigációt és az irányítást.
A brit léghajózás vége
A kedvezőtlen időjárási körülmények ellenére a hivatalos nyomás akkora volt a legénységen, hogy a kapitány nem törődött a veszéllyel és folytatta az utat. A léghajó már Franciaország felett haladt, amikor Beauvais városának közelében süllyedni kezdett. Bár a legénység észlelte a problémát és parancs érkezett a jármű lassítására is, sajnos már nem tudtak időben reagálni. Az R101-es egy erdő mellet az eső áztatta földre zuhant, ahol a hidrogéntartályok megrepedtek, és a léghajót szinte azonnal tűz borította el.
Az R101 a megépítése idején az akkori világ legnagyobb léghajójának számított
A fedélzeten utazó 54 emberből 46-an azonnal meghaltak a balesetben, ketten pedig később a kórházban hunytak el. Az áldozatok között volt Lord Thomson is, aki légügyi miniszterként az egész programért felelt. Életüket vesztették más magas rangú kormányzati tisztviselők is, illetve a Királyi Léghajógyár valamennyi vezetője.
A tragédia sokkolta az Egyesült Királyságot és a világot egyaránt. Miután a brit léghajózás legfőbb támogatói szinte mind meghaltak a balesetben, a kormány úgy gondolta, a technológia túl veszélyes. Felhagytak a léghajók további építésével, és inkább a repülőgépek fejlesztésére helyezte a hangsúlyt.
A léghajók már egyébként sem sokáig uralták az eget, mivel a legtöbb országban felismerték a használatukkal járó kockázatokat. A leghíresebb baleset minden bizonnyal a Hindenburg 1937-es katasztrófája volt. Az végleg megpecsételte a léghajók sorsát, és a repülőgépek egyeduralma kezdődött meg a légi közlekedésben és a harcászatban egyaránt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
24. A két világháború közötti diktatúrák és ideológiájuk
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Argentínában sem menekülhetett sorsa elől a „végső megoldás” végrehajtója, Adolf Eichmann
- Amnéziát tettetett, de a nürnbergi tárgyalásra „visszatért” az emlékezete Rudolf Hessnek
- A legkülönfélébb okokból csatlakoztak Szálasi mozgalmához annak női tagjai
- Ciánkapszula és pisztoly vetett véget Hitler és Eva Braun másfél napos házasságának
- A bukott Duce maradványain vezette le háborús dühét az olasz nép
- A Führer és a nők – Hitler szerelmi kalandjai nem egyszer tragikus véget értek
- Olaszország átállása adta meg a löketet Magyarország német megszállásához
- Irigységtől fűtve kegyetlenkedett foglyaival Irma Grese, az „auschwitzi hiéna”
- Az ismeretlenségből a világhírnévbe repítette Hitlert a sikertelen sörpuccs
- A tragédia, ami véget vetett a brit léghajózásnak 19:05
- Egész életében a Római Birodalom feltámasztásáért küzdött I. Justinianus 17:05
- A legkiválóbb dzsesszdobosok között tartották számon Roy Haynes-t 14:20
- A Sztálin elleni harcra buzdított Andrej Vlaszov, de Hitler bizalmát nem nyerte el 09:50
- Kezdetben még nagy felháborodást keltett Claude Monet festészeti stílusa 09:05
- Grace Kelly lemondott Hollywoodról, hogy hercegné lehessen tegnap
- A magyar divat koronázatlan királynője volt Rotschild Klára tegnap
- Bármi áron érvényesítette kereskedelmi érdekeit a brit Kelet-indiai Társaság tegnap