A legendás Zeppelin léghajó útját is megörökítették a Városliget fölött
2024. június 10. 09:50 Múlt-kor
Budapest legkedveltebb parkját ma főleg gyalogutak szelik keresztül-kasul. Azonban régen ez másképp volt: sínpárok futottak át rajta, vizeiben építmények magasodtak, vagy éppen léghajók vetették árnyékukat a Vajdahunyadvárra. Mindennek számos régi fényképen, képeslapon, újsághasábon láthatjuk a nyomait.
Korábban
Az eredetileg gőzvontatású szerelvényekkel közlekedő londoni után Európában másodikként megépült budapesti földalatti vasút létrehozása minden szempontból bravúros teljesítmény volt. Wünsch Róbert építési vállalkozó, a kor vasbeton építészetének kiemelkedő alakja, a rendelkezésre álló legmodernebb technikával építtette meg az alagutat.
A kontinens első villamosmeghajtású, automatizált biztosítóberendezésekkel ellátott földalatti vasútja előremutató műszaki megoldásaiban, az állomások és az önjáró motorkocsik kivitelezésében az idő próbáját kiálló minőség jelképévé vált. Az utasok az 1896-os ezredéves kiállítás megnyitásának heteiben, fokozatosan vették használatba a vonalat.
A földalatti vasút eredetileg a mai Hősök tere sarkánál kibújt alagútjából a felszínre, ahol megépítették az ország első vasbetonból készült hídját. Ez egészen 1973-ig biztosította az átkelést a felszínen futó vágányok fölött. A mintegy 500 méteres városligeti felszíni szakaszon két megálló fogadta az utasokat: egy az Állatkert főbejáratánál és az akkori végállomás a Liget belsejében. A vonalat 1973-ban meghosszabbították a Mexikói útig, és a teljes 4,4 kilométeres pálya a föld alá került.
A Millenniumi Földalatti Vasút a Hősök terénél, háttérben a Millenniumi emlékmű, 1912. (forrás: Fortepan / Deutsche Fotothek / Brück und Sohn)
A Városliget vízfelületeit gyakran beépítették. Az 1960-as években a Budapesti Nemzetközi Vásár egyik népszerű kiállítási helyszíne volt a tó. A Ganz Hajógyár a Vajdahunyadvár elé építette kör alakú pavilonját, melyhez a vízből alig kiemelkedő, cölöpökön álló gyalogjárón lehetett eljutni.
A 2017-es budapesti vizes világbajnokságnak a Dagály Úszó Aréna mellett több különleges helyszíne is volt. A szinkronúszók a Városligetben kápráztatták el a helyszínre látogató közönséget. A televíziónézők pedig világszerte a festői háttérként szolgáló Vajdahunyad várával láthatták a közvetítést a versenyről. A tó medrében két mobil medencét építettek föl, melyek közül a kisebb egy 25 méteres bemelegítő medence, a nagyobb pedig egy 50x25 méteres, 3 méter mély versenymedence volt, amely 3750 köbméter vizet fogadott magába. A nézőtérrel együtt ez volt az eddigi legnagyobb építmény a Városligeti tavon.
Városligeti-tó a Műjégpálya épületével, háttérben a Szépművészeti Múzeum, 1926. (forrás: Fortepan / Fortepan)
Minden idők egyik legnagyobb légi járműve, a legendás Graf Zeppelin léghajó 1931 márciusában tett nem túl szerencsés magyarországi utat: repüléshez kedvezőtlen, borongós időjárás fogadta. Viharos széllel kísért sétaútja során a Zeppelin a Városliget felett is elrepült, amint erről több korabeli fotó tanúskodik.
Mire a léghajó – néhány órás útja után – visszaért Csepelre, a szél már olyan erős volt, hogy a kapitány csak komoly rábeszélésre kockáztatta meg a leszállást, hogy lehetővé tegye a magyar utasok (többek között Karinthy Frigyes) távozását. Néhány percig tartózkodott csak a földön, az időjárási viszonyok miatt azonnal visszaindult Németországba, csalódást okozva a helyszínen összegyűlt, több tízezres közönségnek. (x)
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/a01f91ced050cecd7355bc9df458a3a2.jpg)
![Németország](/ih0Ax/label/.cut-640x400/30.jpg)
Németország
- Nem állt meg az élet Franciaországban a német megszállás után
- Több mint fél évszázad után derült fény a híres fotó főszereplőjének kilétére
- Bár eleinte nagy félelemet keltett, mégsem váltotta be a német reményeket a V–1-es
- „Elsőrangú másodosztályú” zeneszerzőnek tartotta magát Richard Strauss
- Kevés kortársával ápolt jó viszonyt az állandóan háborúzó Barbarossa Frigyes
- Filmre vették a németek a brit repülőgép-hordozó elsüllyesztését
- Az ókori Trója mellett Mükéné romjait is feltárta Heinrich Schliemann
- Száz év után derítették ki, hogy valóban megtörtént a II. Vilmos császár életére törő küldetés
- Több tucatszor támadták Nagy-Britanniát a német zeppelinek
- Több helyszínen várják a haditechnika iránt érdeklődőket a Múzeumok éjszakáján 13:20
- Hatalmas veszteségek árán sem tudta megnyerni utolsó hadjáratát Napóleon 09:50
- Csapatai élén vette ki a részét Franciaország felszabadításából Charles de Gaulle 08:20
- Évszázadokon át keresték a titokzatos déli kontinenst a régi korok hajósai tegnap
- Veszteséggel zárult az első hazai nemzetközi repülőshow tegnap
- A történelmi félmúlt árnyéka: 1968 – Egy szerelem rekonstrukciója tegnap
- Christopher Lee is jelen volt az utolsó, botrányba fulladó nyilvános kivégzésen tegnap
- Nem enyhítettek a munkások terhein, felkelés tört ki az NDK-ban tegnap