A legendás Zeppelin léghajó útját is megörökítették a Városliget fölött
2024. június 10. 09:50 Múlt-kor
Budapest legkedveltebb parkját ma főleg gyalogutak szelik keresztül-kasul. Azonban régen ez másképp volt: sínpárok futottak át rajta, vizeiben építmények magasodtak, vagy éppen léghajók vetették árnyékukat a Vajdahunyadvárra. Mindennek számos régi fényképen, képeslapon, újsághasábon láthatjuk a nyomait.

Korábban
Az eredetileg gőzvontatású szerelvényekkel közlekedő londoni után Európában másodikként megépült budapesti földalatti vasút létrehozása minden szempontból bravúros teljesítmény volt. Wünsch Róbert építési vállalkozó, a kor vasbeton építészetének kiemelkedő alakja, a rendelkezésre álló legmodernebb technikával építtette meg az alagutat.
A kontinens első villamosmeghajtású, automatizált biztosítóberendezésekkel ellátott földalatti vasútja előremutató műszaki megoldásaiban, az állomások és az önjáró motorkocsik kivitelezésében az idő próbáját kiálló minőség jelképévé vált. Az utasok az 1896-os ezredéves kiállítás megnyitásának heteiben, fokozatosan vették használatba a vonalat.
A földalatti vasút eredetileg a mai Hősök tere sarkánál kibújt alagútjából a felszínre, ahol megépítették az ország első vasbetonból készült hídját. Ez egészen 1973-ig biztosította az átkelést a felszínen futó vágányok fölött. A mintegy 500 méteres városligeti felszíni szakaszon két megálló fogadta az utasokat: egy az Állatkert főbejáratánál és az akkori végállomás a Liget belsejében. A vonalat 1973-ban meghosszabbították a Mexikói útig, és a teljes 4,4 kilométeres pálya a föld alá került.

A Millenniumi Földalatti Vasút a Hősök terénél, háttérben a Millenniumi emlékmű, 1912. (forrás: Fortepan / Deutsche Fotothek / Brück und Sohn)
A Városliget vízfelületeit gyakran beépítették. Az 1960-as években a Budapesti Nemzetközi Vásár egyik népszerű kiállítási helyszíne volt a tó. A Ganz Hajógyár a Vajdahunyadvár elé építette kör alakú pavilonját, melyhez a vízből alig kiemelkedő, cölöpökön álló gyalogjárón lehetett eljutni.
A 2017-es budapesti vizes világbajnokságnak a Dagály Úszó Aréna mellett több különleges helyszíne is volt. A szinkronúszók a Városligetben kápráztatták el a helyszínre látogató közönséget. A televíziónézők pedig világszerte a festői háttérként szolgáló Vajdahunyad várával láthatták a közvetítést a versenyről. A tó medrében két mobil medencét építettek föl, melyek közül a kisebb egy 25 méteres bemelegítő medence, a nagyobb pedig egy 50x25 méteres, 3 méter mély versenymedence volt, amely 3750 köbméter vizet fogadott magába. A nézőtérrel együtt ez volt az eddigi legnagyobb építmény a Városligeti tavon.
Városligeti-tó a Műjégpálya épületével, háttérben a Szépművészeti Múzeum, 1926. (forrás: Fortepan / Fortepan)
Minden idők egyik legnagyobb légi járműve, a legendás Graf Zeppelin léghajó 1931 márciusában tett nem túl szerencsés magyarországi utat: repüléshez kedvezőtlen, borongós időjárás fogadta. Viharos széllel kísért sétaútja során a Zeppelin a Városliget felett is elrepült, amint erről több korabeli fotó tanúskodik.
Mire a léghajó – néhány órás útja után – visszaért Csepelre, a szél már olyan erős volt, hogy a kapitány csak komoly rábeszélésre kockáztatta meg a leszállást, hogy lehetővé tegye a magyar utasok (többek között Karinthy Frigyes) távozását. Néhány percig tartózkodott csak a földön, az időjárási viszonyok miatt azonnal visszaindult Németországba, csalódást okozva a helyszínen összegyűlt, több tízezres közönségnek. (x)
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Fennállása alatt számos történelmi személy szobrát lecserélték a millenniumi emlékművön
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- A fájdalomcsillapítás kínnal teli története tegnap
- Konstantinápoly felemelkedése tegnap
- Az Északi-sarkvidék 400 évig rejtett bálnavadász temetői olvadnak ki tegnap
- Egymillió éves ismeretlen arc Spanyolországban tegnap
- Kultúrát receptre – kísérleti projekt indult Svájcban tegnap
- Ferdinand von Zeppelin szerényen önmagáról nevezte el a "léghajók atyját" tegnap
- Több, mint nyolcmillió forintot is érhet az a gyűrű, amit egy nyugdíjas talált tegnap
- Mi a különbség a mumifikálás és a balzsamozás között? tegnap