Sokan adták az életüket az első működő tengeralattjárók kifejlesztéséért
2023. február 17. 10:35 Múlt-kor
Korábban
A fémkoporsó
A következő tengeralattjáró építését 1863 júliusában kezdték el és nagyon rövid idő alatt, már augusztus végén elkészültek vele. A Fish Boat (Halhajó), vagy Porpoise (Disznódelfin) néven emlegetett jármű 12 méter hosszú, 1,2 méter átmérőjű, és 7,5 tonna tömegű volt.
Öt apró, kerek ablakkal látták el és egy kisebb tornyot is építettek rá, amely a búvónyílásokat rejtette. Utóbbiakat gumifedelekkel zárták le légmentesen. A hajócsavart hét ember hajtotta, a nyolcadik kormányzott. A ballasztokat kézi pumpákkal lehetett feltölteni és kiengedni.
Az H.L. Hunley belsejét ábrázoló rajz, vélhetően William A. Alexander keze által
A bevetés megtervezésének kezdetén úgy vélték, hogy az a leghatékonyabb, ha egy úszóaknát vontat maga után, majd a célpontként kiválasztott hajó alatt eloldja, az akna pedig felrobban. A Mobile-öbölben kísérleteztek is a megoldással és fel is robbantották a kijelölt célt.
Később azonban úgy döntöttek, hogy a Konföderáció David nevű, a tengeralattjárókkal párhuzamosan kifejlesztett torpedónaszádjain használt rúdtorpedókat vetik be.
1863. augusztus 12-én a tengeralattjárót vasúton átszállították Charlestonba, amelyet elzárva tartottak az Unió hadihajói. Az első próbaúton azonban végzetes balesetet szenvedtek: egy gőzös lapátkerekei által keltett hullámok annyira megingatták a tengeralattjárót, hogy a kormányos véletlenül süllyedésre váltott nyitott búvónyílásokkal. A kilencfős legénységből csak négyen jutottak ki, a többiek megfulladtak.
Hunley azzal fordult a Konföderáció hadseregéhez, hogy a legénységet azokból válogassák össze, akik már ismerik a tengeralattjárót. Hunley lett a parancsnok és a szerelőcsapat egy részét fogták be legénységnek.
Eleinte minden rendben ment, de 1863. október 15-én a Fish Boat nem jött fel a felszínre. Mint később kiderült, Hunley nem zárta le az elülső ballaszttartályt a merüléskor, így az megtelt, és lehúzta a hajó elejét. A fenéken megülő járműből nem sikerült kiszabadulni, a legénység összes tagja megfulladt. A balul elsült próbaút után a kísérleteket le akarták állítani, de Dixon hadnagy meggyőzte a feletteseit a folytatásról.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
17. A polgári átalakulás programja és megvalósulása a 19. századi Magyarországon
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Az öntörvényű Garibaldit két magyar bajtársa is segítette a szicíliai partraszállásában
- Újjáélesztette a hazai szabadkőművességet a „dualizmus kultúrpápája”
- Egyedülálló módon megbecsülte gyárának alkalmazottait Ganz Ábrahám
- Elismert régész és szabadkőműves is volt a "dualizmus kultúrpápája"
- A fogságból is megszökött a magyar statisztika atyja, Keleti Károly
- Veszteséges pénznyelőből jövedelmező ágazattá tette a magyar vasutat Baross Gábor
- Sokallta Bosznia megszállásának költségeit, ezért lemondott a miniszterségről Széll Kálmán
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egy „második kiegyezés” juttatta hatalomba a Generálist és mamelukjait
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet tegnap
- Előbb filmsztár lett, majd a színpadot is meghódította Törőcsik Mari tegnap
- Átírta a tévétörténelmet Larry Hagman és a Dallas sorozat tegnap
- Nem a folyó megfelelő részén haladt, ez okozta a Princess Alice katasztrófáját tegnap
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley 2024.11.22.
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony 2024.11.22.
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 2024.11.22.