Mi lett a II. világháború után a döbbenetes mennyiségű fegyverzettel?
2018. november 27. 17:51 Múlt-kor
Korábban
Hajók, múzeumok és emlékművek
A második világháború után megmaradt hadihajók kérdése igen összetett volt. A hajókat rendkívül drága és időigényes gyártani, de egyúttal fenntartani is, továbbá a második világháború jelentős elmozdulást hozott a tengeri hadviselésben: az elsődleges harci szerepet immár nem a csatahajók, hanem a repülőgép-hordozók töltötték be. A rengeteg elavult hajót nem érte meg fenntartani, egyúttal újakat építeni még drágább vállalkozás volt. Az Egyesült Államok például egyetlen csatahajóját, a USS Iowát tartotta csupán rendszerben – ez hivatalosan egészen 1990-ig szolgált, 2011 óta múzeumként működik.
Néhány hadihajó magánkézbe is került: John Wayne hollywoodi színész például vásárolt egy amerikai YMS–1 osztályú aknászhajót, amelyet 17 éven keresztül tartott üzemben. Rengeteg filmszerepének részben ez is volt az oka – a hajó fenntartása olyannyira drága volt, hogy Wayne többször csődközeli állapotba került, és minden szerepet elvállalt, amelyet csak tudott.
A kanadai haditengerészet Cromwell Park nevű szállítóhajója kalandos utat járt be, miután 1946-ban eladásra került. A későbbiekben egy görög vállalat vette meg, amely átkeresztelte Amaryllis névre. A hajó 1965-ben, egy hurrikán elől menekülve zátonyra futott Florida keleti partján, és mozdíthatatlanná vált. 1968-ban végül elvontatták egy előre kijelölt helyre, ahol a mintegy 26 méter mély vízbe süllyesztve mesterséges zátonyt hoztak létre belőle.
Rengeteg jármű, hajó, repülő, kézifegyver és tüzérségi eszköz került az idők során a világ különféle múzeumaiba megőrzésre, míg másokból emlékművek lettek. Mindkét formában hosszú időn át fognak emlékeztetni az emberi találékonyságra, amely oly gyakran kerül a pusztító háború szolgálatába. Az a tény azonban, hogy több mint 70 évvel a háború vége után még megtalálhatók, bizonyítja tervezésük és gyártásuk minőségét és időtállóságát.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Fennállása alatt számos történelmi személy szobrát lecserélték a millenniumi emlékművön
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap
- 10 meglepő tény a vasút történetéből tegnap