Felfújható ballonokkal húzzák ki a vízből a Szőke Tisza gőzöst
2020. január 13. 11:31 MTI
Hamarosan elkezdik a Szőke Tisza kiemelését: a legnagyobb magyar lapátkerekes gőzhajó roncsait óriási ballonok segítségével emelik ki - olvasható a KÉSZ Csoport pénteki közleményében. Mint írják, az egykori magyar luxusgőzös kiemelése több hónapos technikai felkészülés után kezdődhet el, a hajótest kiemelését heteken belül kezdi el a KÉSZ Csoportba tartozó MA-HARD Vízépítő Kft.
Korábban
A szakemberek októberben hozták felszínre a még 2012-ben elsüllyedt roncsot, azóta zajlott a tervezés, a terület előkészítése és a szükséges eszközök gyártása.
Jelenleg a Tisza Szeged melletti részén úszó hajótest köré vízforgató rendszert telepítettek, hogy a kialakuló jégréteg ne okozhasson további károkat a hajótestben, és ne akadályozza a téli mentőakciót.
A földmunkák mostanra elkészültek, jelenleg a bekötési pontok kialakítása zajlik a hajótestben és a parton. A látványos kiemelést 15 darab, egyenként akár 80 tonna teherbírású, 10 méter hosszú és 1,5 méter átmérőjű, felfújható ballonnal végzik majd, ezek a hajó alatt gördülve segítik a partra vételt.
A közleményben Heizler Tamást, a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetőjét, a Hajózásért Alapítvány egyik kurátorát idézik, aki elmondta, hogy a ballonokat külön erre a célra gyártatták, hiszen a 300 tonna tömegűre becsült, csaknem 80 méter hosszú, erősen megrongálódott hajótest egyenletes alátámasztása nagyon speciális felkészültséget igényel.
A mintegy 2 kilométernyi kötélzet egyedi darabjainak gyártása is befejeződött, így a további előkészületek az időjárástól függően mintegy két hetet vesznek még igénybe.
"Amikor a körülmények lehetővé teszik, a vontatást haladéktalanul megkezdjük" – mondta.
A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amelyet kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember.
Az alapítvány bízta meg a MA-HARD Vízépítő Kft.-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére.
Tavaly októberében a vízállás lehetővé tette, hogy a 2012-ben elsüllyedt hajót a felszínre hozzák, a mentés előkészületei azóta zajlanak.
A lapátkerekes gőzhajót a Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében építették 1917-ben; 1919-től a SAS, 1930 és 1944 között a Szent Imre, később a Felszabadulás, végül a Szőke Tisza nevet viselte.
1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
maják
- Idős férfi arca az ősi maja rituális térben
- A maja történelem új arca: Ix Ch'ak Ch'een, a 6. századi női uralkodó
- Egy maja királynő története: Ix Ch’ak Ch’een, Cobá uralkodónője
- Maja fogékszer gyermekeknél: új régészeti felfedezés
- Altar Q megfejtése: a copáni királyok titkos kézjelei
- A Napkő és az azték naptár: a civilizációk időmérő öröksége
- A maja civilizáció összeomlása
- Régészeti áttörés: a fehér jaguár földje újra napvilágra kerül
- Cseppkő árulja el a maja civilizáció hanyatlásának okát
- Ősi hitvilág a natufi kultúrából 16:05
- Sárkányok Kabul felett - A Sámán Pajzs hadművelet nyomában 15:30
- 3600 éves bronzkori metropoliszt tártak fel a kazah sztyeppén 14:05
- Napóleon és Kuba: egy halotti maszk rejtélyes története 12:05
- Fejezetek egy pompeji-i gyorsétterem történetéből – egyiptomi kerámiaváza került elő a romok közül tegnap
- Arábia – az ősi illatok földje tegnap
- Léteztek-e női gladiátorok az ókori Rómában? tegnap
- Az afrikai szafarik titokzatos világa tegnap















