2020. ősz: Hiúságunk története
ITT támogathatsz bennünket

Újratemetik az eltűnt pilótát

2006. március 2. 10:30

Katonai tiszteletadással temetik újra Körmenden a tavaly októberben megtalált Bejczy József százados, a Puma vadászezred 101/3 század parancsnokának maradványait.

Olvassa el Bejczy József kalandos életét! (pdf)

Bejczy József százados, a Puma vadászezred 101/3 századának parancsnoka 1944. november 4-én légvédelmi találat miatt kényszerleszállást hajtott végre Abonytól mintegy 6 km-re keletre a front mögött. A Bejczy századost kísérő repülőgép pilótája Boldizsár László szakaszvezető volt, a másik gép-pár vezetője Tobak Tibor hadnagy volt, aki viszonylag jó leírást adott a helyszínről. Könyvében leírta, azt, hogy a négy vadászrepülő felderítést végzett Szolnok térségében és visszafelé Abony térségében álcázott szovjet csapatösszevonást észleltek. A jobb felderítés érdekében Bejczy százados kisérőjével visszafordult, és alacsonyrepüléssel próbált információhoz jutni. Ekkor a szovjet csapatlégvédelem lelőtte. A német felségjelzéssel ellátott Me-109-es repülőgép a földbe csapódott és a pilóta életét vesztette. (A bajtársak kísérték a sérült gépet, és megállapították, hogy  valószínűleg meghalt.) A századost azonban csak néhány héttel balesete után temette el közvetlen a gép mellett egy helyi gazda.

A hősi halált halt századost családja jelképesen Körmenden temette el. A kutatásban most megpróbáltak élő hozzátartozókat találni, ám ez nem sikerült, mert a hősi halált halt százados szülei, és négy lánytestvére már szintén elhunyt.

1988-ban egyszer már Tobak Tibor közreműködésével keresték a roncsot, de nem találták meg. Most azonban Magó Károly főtörzsőrmester írt egy cikket az Új Néplapban, és erre jelentkeztek szemtanúk akik segítettek a roncs felkutatásában. A kutatást Magó Károly, a Repülőmúzeum munkatársa, Légrády Lajos a Magyar Veterán Repülők Szövetségének tagja és Dinnyés József a ceglédi Múzeum régésze irányította. A kutatáshoz szükséges gépeket a MH 86. Szolnok Helikopterezred parancsnoka biztosította. A feltárás, a régészetben szokásos módszerek szerint történt, 2005. október 26-28 között

Eredmények:

  • a roncsot sikerült kiemelni a 37x43 m-es kutatási területről
  • a roncstól kb 17m-re előkerült a hősi halott eltemetett teteme. A csontok szinte teljesen megvannak: megállapították, hogy a koponya sérült, a medencecsont törött, illetve a gerinc-csigolyák egy része is törött. Ennek alapján biztos, hogy a kényszerleszállást a pilóta nem élte túl.
  • a kiemelt repülő roncsa a Repülő Múzeum raktárába került. A motor szinte teljesen megvan, a fődarabokból is sok ép. Megvan a motor gyári száma, az oldalszám azonban nem azonosítható. Találtak még kis repülős gombokat, illetve az ejtőernyő hevederének csatjait a Magyar Átvevő Bizottság jelzéseivel.


Az újratemetés
helye: Körmend, városi temető
ideje: 2006.március 2. 11.00 óra

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2020. ősz: Hiúságunk története
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
7 960 ft 6 490 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 50% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 9 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár