Hogyan gördítette előre a kerék az emberiség fejlődését
2025. március 22. 11:21 Múlt-kor
Egy találmány, amely megváltoztatta a kereskedelmet, az ipart, a hadviselést, a közlekedést és úgy általában az egész civilizációnkat.

Az első kerékábrázolás – Ur zászlaja
Korábban
Ha ki kellene választanunk a legforradalmibb innovációt, talán az elektromosság, a nyomdagép vagy az internet jutna eszünkbe. De van egy tárgy, amely bár ma egyszerűnek és hétköznapinak tűnik számunkra, talán lehetne úgy is jelezni a történelmi idővonalon az eseményeket, hogy a kerék előtti és a kerék utáni időkben. Nélküle nemcsak a közlekedés lett volna lehetetlen, de a mezőgazdaság, a kereskedelem és az ipar sem érte volna el a ma ismert fejlettségi szintet. És a legmeglepőbb az, hogy eredete nem a szekerekhez köthető, ahogyan azt gondolnánk, hanem az ókori Mezopotámia fazekasműhelyeihez.
A korong függőlegesbe került
Valószínűleg korábbi eredetű, de a régészeti bizonyítékok arra utalnak, hogy a kereket először Mezopotámia területén, a mai Irak és Szíria egy részén találták fel. Legkorábbi példái i. e. 3500-ból származnak, a neolitikumból a bronzkorba való átmenet idejéből. Kezdetben nem közlekedésre használták, hanem fazekasok korongjaként. Így gyorsabban és egyenletesebben készíthettek edényeket és más kerámiatárgyakat, ami jelentős előrelépést jelentett a korabeli kézműves termelésben. A kerék e korai használata jól mutatja, hogy egy egyszerű újítás milyen mélyreható hatással lehet egy kultúrára, és hogyan javíthatja a gyártott termékek minőségét és mennyiségét.
A korong függőlegesbe került
Az első kerekes járművek i. e. 3000 körül jelentek meg rögzített tömör fakerekeket használtak. A kerék és a tengely kombinációja lehetővé tette az állatok által húzható szekerek létrehozását, ami megkönnyítette az emberek és áruk nagyobb távolságokra történő szállítását. Ennek az evolúciónak az egyik legjellemzőbb lelete Ur zászlaja, egy sumér háborús és békés jeleneteket ábrázoló díszdoboz, amelyet i. e. 2500 körülre datálnak. Ez a lelet tömör fakerekekkel ellátott szekereket ábrázol, amelyeket onagerek (vadszamarak) húztak.
Vízierőművek elődje
A kerék feltalálása nagy hatással volt a mezopotámiai társadalomra. Megkönnyítette a távolsági kereskedelmet, ami ösztönözte a különböző régiók közötti árucserét. De a technológia a mérnöki tudományok területeire is hatással volt, kerekeket építettek például a vontatógépekbe és a vízemelő berendezésekbe is. Az öntözőrendszerek és a vízkerekek alkalmazásával növelték a mezőgazdasági termelékenységet, így lehetővé téve a nagyobb és összetettebb városok kialakítását. A vízimalmok jelentősége is megkerülhetetlen, de nem pusztán mezőgazdasági értelemben. A nagyméretű forgó kerekek a víz erejét mechanikai energiává alakították át – lehetővé téve a gabona őrlését és más nehéz feladatok hatékonyabb elvégzését –, de a lényege abban áll, hogy ez volt a modern vízerőművek előfutára.

A küllők és a tengely forradalma
Idővel persze a keréktechnológia tovább fejlődött. A küllők hozzáadásával és a felhasznált anyagok javításával a kerekek könnyebbé és erősebbé váltak. Ezek a fejlesztések lehetővé tették a gyorsabb és fordulékonyabb járművek, például a térség hadseregei által használt szekerek építését. A küllők bevezetése – valószínűleg i. e. 2000 körül –, óriási előrelépés volt, amely jelentősen javította az állatok által vontatott járművek hatékonyságát és sebességét.
Ám visszaugorva az időben, nem mehetünk el a tengely mellett sem, mert ezt tette a kereket igazán forradalmi eszközzé. Így a kerekek szabadon foroghattak, miközben a tengely rögzített maradt, ami stabilitást, teherbírást és irányíthatóságot biztosított a járművek számára.
Univerzális találmány
A kerék és a tengely kifejlesztése sok területet érintett. Az ókori mezopotámiai mérnökök ezt a technológiát remekül beillesztették az építőiparba is. Olyan eszközöket fejlesztettek, amelyek megkönnyítették a nagy kőtömbök és más építőanyagok mozgatását, ez pedig hozzájárult a műemlékek, összetett építmények felhúzásához.
A tudást persze más kultúrák és civilizációk is átvették, vagyis hatása az egész ókori világ építészetére és mérnöki tudományára kiterjedt.
A Muyinteresante.com cikke alapján.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

- Hét híres Mária-jelenés Szőkefalvától Kairóig 09:50
- Reagan csillagháborús terve gazdaságilag térdre kényszerítette a Szovjetuniót 09:05
- Forradalmi lelet Kínában: női sírban találták meg a legrégebbi nyerget 09:02
- A Horthy-korszakban és a kommunista diktatúra alatt is megtalálta a számításait Szekfű Gyula tegnap
- Egyiptomi katonák és görög zsoldosok harcoltak „Armageddonban" tegnap
- A németeknek dolgozott, de zsidókat is mentett Almásy László tegnap
- Hogyan gördítette előre a kerék az emberiség fejlődését tegnap
- Habsburg Ferdinánd nem számított a trónra, végül ő szilárdította meg a Habsburg-ház uralmát tegnap