2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Megmentik Angkor kistestvérét

2012. január 9. 14:07

Nyolc évszázad elteltével, ha teljes pompájában ugyan nem is fog tündökölni, de a turisták számára végre élvezhetővé teszik Banteay Chhmart, a kambodzsai Angkor méltó párját.

„Jó időbe telik, mire ezt a templomot feltárjuk - s mindenhol ilyen épületek csábítanak minket” – meséli John Sanday csapatvezető, ahogy éppen utat vág a dermesztően szép Banteay Chhmar-i kolostor között.

Nem tudni, vajon mi vezette VII. Jayavarman királyt, a birodalom legnagyobb uralkodóját, hogy a hatalmas méretű buddhista templomot éppen egy ilyen, sivár és száraz területen építtesse meg, a központtól, Angkortól viszonylag messze, 170 kilométerre. Banteay Chhmar, amelyet a „második Angkor Watnak” is neveznek, méretében megközelíti a Khmer Birodalom egykori központját, szinte hibernált állapotban van: hátránya egyben az előnye is, ugyanis a turisták szinte teljesen megkímélték a várost, nem úgy, mint Angkor Watot, amelyet elözönlöttek, s már a létét veszélyeztetik.

2011-ben naponta hétezren keresték fel az egykori birodalmi központot, amivel Angkor az egyik legkeresettebb úti cél lett a turisták körében, míg Banteay Chhmar csak a legelvetemültebb kalandvágyók térképén szerepel a napi kettő látogatójával. Nehéz is lenne idecsábítani a turistákat, lévén hogy busz még véletlenül se közlekedik erre, szervezett csoportok pedig gyakorlatilag nincsenek.

A világtól először az évszázados közöny, majd a brutális diktatúrát kiépítő vörös khmerek rémuralma illetve a polgárháború vágta el a várost, amely először 2007-ben fogadott látogatókat, amikor az utolsó aknát is felszedték, a templomokat fenyegető fosztogatások pedig hirtelen abbamaradtak. Egy évvel később a kaliforniai Global Heritage Fund vette oltalma alá a területet, s hívta fel a város megóvására a kambodzsai kulturális minisztérium figyelmét, amely ma már évente 200 ezer dollárnak megfelelő rielt költ erre a célra.

Sanday keze alatt hatvan szakember dolgozik, munkájukat a környéken toborzott helyiek segítik. Először az összedőlt szentélyek megtisztítását végzik el, ahonnan a domborművek háromnegyede hiányzik: köztük van Avalokiteshvara bódhiszattva (a bódhiszattva világosságra törő vagy megvilágosodott lény) nyolc darabból álló ábrázolása, amelyek közül kettő ma az egyik thaiföldi politikus kertjét ékesíti. A projekthez videografikusok is csatlakoztak, ők éppen a templom 34, viharban megsérült tornyának elemzését végzik.

Sanday és a többiek (mint például a helyiekből idegenvezetőket képező Community Based Tourism) remélik, hogy a projekt végeztével nem szabadítják rá a turistákat a városra, s ebből a megfontolásból sem erőltetik túlzottan a világörökségi listára való felvételt, ellentétben a kambodzsai kormánnyal.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár