Atommeghajtás a víz alatt
2007. augusztus 9. 15:00
Korábban
Tűz a víz alá
Kezdetben a tervek ellenséges tengerparti célpontok megsemmisítésére irányultak, de 1955 közepétől már előtérbe került ellenséges hadihajók és kereskedelmi hajók elsüllyesztése a nyílt tengeren. A szovjet haditengerészet első atom-tengeralattjárója Molotovszkban (1957 óta Szeverodvinszk) épült. 1956 márciusára a reaktorok és maga a tengeralattjáró építési munkálatai azonos szakaszba értek.Első próbaútjai 25 napig tartottak, ezalatt 3800 tengeri mérföldet tett meg, ebből 860 mérföldet merülésben. Legnagyobb merülési mélysége 310 méter volt. Jelentkeztek bizonyos "gyerekbetegségek" a K-3 harcászati jelzésű hajónál, de ezeket Leonyid Oszipenko kapitány gazdag háborús tapasztalatainak köszönhetően sikerült "kezelni". Oszipenko 1960-ig vezette a tengeralattjárót, amikor is megkapta a "Szovjetunió Hőse" címet és kitüntetést. Az első szovjet atom-tengeralattjáró megalkotói közül tizenkilencen dicsekedhettek Lenin-renddel. Már 1957 októberében kormányhatározat rendelkezett a sorozatgyártás megindításáról.
A szovjet atom-tengeralattjárók folyamatos tökéletesítése lehetővé tette, hogy egész kötelékeknek a Föld körül, felemelkedés nélküli, víz alatti hajózása rutinfeladattá vált. 1962 közepén a K-3 is megkezdte a felkészülést a romantikus feladatra: első szovjet haditengerészeti egységként el kellett jutnia az Északi Sarkra, amelyet július 17-én el is ért. Ezerháromszáz tengeri mérföldet tett meg masszív sarki jégtakaró alatt. A hazatérőket személyesen Nyikita Hruscsov köszöntötte. 1967. szeptember 8-án azonban a Norvég-tengeren tűz ütött ki a K-3-as fedélzetén és 39 tengerész lett füstmérgezés áldozata.
A 60-as évek közepétől a ballisztikus rakétákat hordozó és indító atom-tengeralattjárók építése került a szovjet haditengerészeti programok középpontjába. A 80-as évektől megjelentek a harmadik generációs szovjet "rakétacirkáló-atom-tengeralattjárók" 12-25 ezer tonnás vízkiszorítással, globális hadászati kapacitással. Nagy-Britanniában 1963-ban, Franciaországban 1969-ben, a Kínai Népköztársaságban pedig 1971-ben bocsátották vízre az első atomhajtású tengeralattjárókat.
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a szerkesztőségét!
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
Az első 500 előfizetőnek.
Középkor
- Az egyiptomi szultánt is lenyűgözte Assisi Szent Ferenc buzgalma és bátorsága
- Nők a harcmezőkön: a kardforgató amazonok legendái
- Váltságdíj nélkül engedte el Szaladin szultán Jeruzsálem keresztény lakóit
- II. Ulászló esküvője után két hétig tartó ünnepségsorozat vette kezdetét
- Luxemburgi Zsigmond parancsát megszegve rohantak vesztükbe a keresztesek Nikápolynál
- Egész életükben futottak a törvény elől a középkor legendás banditái
- A macskák vallásos imádata is szerepelt a templomosok ellen felhozott vádak között
- Nem tudta felszabadítani a Szentföldet a fegyvertelen gyermeksereg
- Egy ifjú által kilőtt nyílvessző okozta Oroszlánszívű Richárd vesztét
Legfrissebb
Legolvasottabb
- Hitük érdekében minden kényelmet feladtak a korai keresztény remeték 16:05
- Megrendítő történetek az aradi vértanúk utolsó óráiból 15:05
- Nem csak saját gyermekeiről gondoskodott példamutató módon Széchenyi István 09:50
- Példátlan módon állt bosszút a szabadságharcosokon Haynau, a bresciai hiéna 09:05
- Családja történetét írta meg egyik leghíresebb regényében Szabó Magda tegnap
- Zenei forradalmat jelentett a Beatles első kislemeze tegnap
- Kávéházakban is szobrot állítottak Václav Havelnek, Csehország drámaíró elnökének tegnap
- Bejárta az egész világot Xántus János, hogy tudásából hazája gazdagodjon tegnap