A Titanic tragédiája miatt kapott több mentőcsónakot, végül miattuk süllyedt el az amerikai gőzös
2020. július 24. 10:51 Múlt-kor
„Zavart megdöbbenéssel figyeltem, amint az óceánjáró nagyságú gőzös, mint egy pihenni készülő bálna, lassan az oldalára fordul. Nem hittem a szememnek, hogy egy ekkora gőzössel, amely a kifogástalan időben, békésen várakozott a kikötő nyugodt vízében, ilyen megtörténhet. Egy pillanatra azt hittem, hogy megőrültem.” Jack Woodford író így emlékezett vissza az SS Eastland katasztrófájának kezdeti pillanataira. A sors fintora, hogy a Titanic három évvel korábbi tragédiája közvetve hozzájárult az SS Eastland végzetéhez.
A felborult SS Eastland körül folyik a mentés a tragédia után (kép forrása: Wikimedia Commons)
Korábban
1915. július 24-én az SS Eastland két másik gőzössel egyetemben készen állt az utasok fogadására Chicago kikötőjében. A hajókat a Western Electric Company bérelte ki dolgozói részére, akik azon a napon egy hajókirándulásra és egy remek hangulatú, családtagjaikkal és kollegáikkal töltendő piknikre számíthattak Michigan City üdülővárosában. A kiruccanás sok alkalmazott számára az egyetlen alkalom volt az évben, amikor valóban lazulhatott, így a chicagói kikötőben fesztiválszerű hangulat uralkodott.
Amikor a beszállás megkezdődött, több száz vidám utas árasztotta el az SS Eastland fedélzetét, amelyen rövid idő elmúltával már 2572 fő (ez volt az SS Eastland maximális terhelhetősége) várta az indulást.
A problémák közvetlenül az elindulás előtt kezdődtek. Amikor a gőzös felszedte a horgonyt, a felső fedélzeteken tartózkodó emberek a hajó jobb oldalára tódultak , hogy a mólón várakozó munkatársaiknak integessenek. A hajó ekkor vészesen megdőlt.
Ezt leginkább a gőzös belsejében tartózkodó, élő zenére táncoló utasok érezték meg, akik majdhogynem orra estek odalenn. Pillanatokkal később az alsó hajóablakokból víz ömlött a gőzös belsejébe.
A személyzet megpróbálta egyensúlyba hozni a hajót a ballaszt tartályok feltöltésével, de már nem tudták megakadályozni a katasztrófát. Az SS Eastland szépen, komótosan a jobb oldalára dőlt és süllyedni kezdett, a hajótest jobb oldala gyorsan elérte a hat méter mélységű folyó fenekét.
Az utasok között kitört a pánik, a hajó belsejében tartózkodó emberek csapdába estek; csak másodperceik voltak, hogy élve kecmeregjenek ki az SS Eastland gyomrából. Sokakat az elszabadult bútorok ütöttek agyon, vagy a bezúduló víz ragadta el őket.
A kikötő vize hamarosan megtelt az életükért kapálózó emberek tömegeivel. Akik nem tudtak úszni páni félelmükben, a mellettük lévő szerencsétlenekbe kapaszkodtak és „áldozatukkal” süllyedtek a mélybe. Sikolyok százai és kétségbeesett ordítozás töltötte be a levegőt, a napfényes parti hangulatnak egy pillanat alatt vége lett. A katasztrófa reggelén 844 ember fulladt meg, négy kivételével az áldozatok az utasok közül kerültek ki.
A Titanic 1912-es tragédiája tovább kísértett. Miután az elsüllyeszthetetlennek titulált óceánjáró eltűnt a habokban, szerte a glóbuszon rendeletekben írták elő a mentőcsónakok számának optimalizálását az utasok számának függvényében.
Azzal viszont nem számoltak, hogy a megemelt számú mentőladikok és a hozzájuk tartózó, és vízre bocsájtásukhoz sokszor nélkülözhetetlen, daruk és egyéb felszerelések elhelyezése a fedélzeteken vészesen magasabbra tolja a hajók súlypontját, így azok könnyebben felborulhattak, vagy az oldalukra dőlhettek. Az SS Eastland végzetét is ezek, a Titanic tragédiáját követő, az utasok biztonságát növelő intézkedések pecsételték meg.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély tegnap
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat tegnap
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke tegnap
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás 2024.11.23.