Hitler elfeledett szövetségesei
Bartal Csaba

A 641-es járat vége

Az 1981. október 21-én Prágában katasztrófát szenvedett Malév gép törzse kettétört, de csodával határos módon mindenki életben maradt.

1981. október 21-én 90 ember újjászületett a Malév 641-es járatán. Jobban mondva: annak roncsain. A Prágában megsérült TU-154-es ugyanis nem gyulladt ki, így az utasok és a 9 főnyi személyzet épségben el tudta hagyni a szárnyvég vonalában kinyílt gépet. Farkas Lajos, a járat fedélzeti mérnöke huszonkilenc év után megszólalt, és elmesélte, valójában mi is történt velük a katasztrófát megelőző 10 percben, majd az azt követő hetekben.

A fedélzeti mérnök szerint említésre méltó esemény a prágai leszállást megelőző 10. percig nem történtA fedélzeti mérnök szerint említésre méltó esemény a prágai leszállást megelőző 10. percig nem történt

 

Prága, 1981. október 21., 13 óra 57 perc

„A Malév 641-es járata éppen hazafelé tartott Amszterdamból – kezdi a visszaemlékezést Farkas Lajos. – A fedélzet nem volt tele, az utasok többségét Kanadában élő, éppen Budapestre utazó egykori magyar emigránsok tették ki. Ez egy menetrend szerinti, Budapest-Prága-Amszterdam, Amszterdam- Prága-Budapest útvonalú járat volt.”

A sztálini sólymok árnyékában

A pilótakabinban hárman foglaltak helyet: Takács „Fetya” Ferenc, a kapitány, Szabadfi Botond másodpilóta és Farkas Lajos fedélzeti mérnök. „Fetya utolsó mohikánja volt a sztálini sólymoknak; így hívtuk az idős, nagy tapasztalatú katonai repülőket” – emlékszik vissza Farkas.

A Budapest–Prága–Amszterdam szakaszt a parancsnok repülte, hazafelé, az Amszterdam–Prága szakaszt meg a másodpilóta. Farkas úgy emlékszik: nem volt túl jó hangulat a fülkében. Szabadfi nagyon csendes volt, nem lehetett vidám napja, Takács pedig kifejezetten végigmorogta az utat. A légiutaskísérők, érezve ezt, egy idő után a kötelezőn kívül nem is nagyon jelentek meg a kabinban. A repülő, amellyel a járatot teljesítették – a HA-LCF lajstromjelű TU 154 B 2 típusú Malév gép –, kifejezetten jó műszaki állapotban volt. A Tupoljev gyár 126. sorszámát viselő repülőt rendszeresen karban tartották.

A fedélzeti mérnök szerint említésre méltó esemény a prágai leszállást megelőző 10. percig nem történt.

Akkor azonban felgyorsultak az események.

A teljes cikk a Múlt-kor történelmi magazin 2010. tél számában olvasható.

Előfizetési lehetőségek

Digitális

Digitális formában
szeretnék előfizetni
a magazinra vagy korábbi
lapszámot vásárolni

vásárolok

Nyomtatott

A magazin nyomtatott
verziójára szeretnék
előfizetni vagy már korábban
megjelent lapszámot vásárolni

vásárolok