A vörösterror 133 napja

Vidék a városban

2009. december 15. 21:47 Balázs Bálint

A szabadtéri piacok világának képi látványát piaci zsánerképek is megőrizték. A műfaji adottságokból eredően meglehetősen idealizált a piacozók köznapi jeleneteinek, tipikus figuráinak, a nagyváros társadalmi heterogenitásának megjelenítése.


A nyüzsgés, a kedélyes közvetlenség, az eltűnő hagyomány megőrzésének igénye a Párizsban élő Bruck Lajos (1846-1910) számos pesti szabadpiaci zsánerképén érzékelhető.

Bruck Lajos: Heti vásár a Dísztéren 1900-ban



Az ipari üzemek, gyárak életéről, munkás alakjairól érzékletes portrékat rajzoló besztercebányai Skuteczky Döme (1850-1921) festette meg a Fővám téri piacot (1892).

A Benczúr Mesteriskola tagjaként alkotó grafikus, Pörge Gergely (1858-1930) egy újpesti vásárrészlet című képe (1912):

A Munkácsy-díjas kubista festő, Szobotka Imre (1890-1961) pedig egy hagyományos városi szabadtéri piacról festett lírai hangulatú képet (1924–26).

A zsánerképeket leszámítva a szabadtéri piaci árusítás témája a kortárs fetészetben csupán látványelemként tűnik fel a nagyvárosi épített környezet megjelenítésének színesítésére.



A modern nagyváros műépítésze, a Millenniumi emlékmű, a Műcsarnok és a Szépművészeti Múzeum tervezője, Schickedanz Albert (1846-1915) például éppen az épített környezet bemutatásának illusztrálására használta fel az élelmiszer-kereskedelem motívumát a Szentháromság tér című képén.

2019. tavasz: A vörösterror 133 napja
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (4 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 25% kedvezménnyel.
A 4. lapszámot ajándékba adjuk.
6 368 ft 4 776 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 65% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 6 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!