Fejek hullottak Moszkvában a 19 éves német pilóta példátlan akcióját követően
2020. május 28. 10:58 Múlt-kor
1987. május 28-án a moszkvai járókelők különös eseménynek lehettek szemtanúi. Nem sokkal este 7 óra előtt egy nyugatnémet zászlóval díszített repülőgép szállt le a város központjában található Boldog Vazul-székesegyház előtt. A gépet egy 19 éves amatőr pilóta, Mathias Rust vezette.
Korábban
Rust az eredménytelenül záródó 1986-os Reagan-Gorbacsov találkozó után döntötte el, hogy a hidegháborús feszültség csökkentésének sajátos módját választja, és a hatóságok tájékoztatása nélkül Moszkvába repül, hogy „képzeletbeli hidat” képezzen Kelet és Nyugat között.
Terveiről senkit sem tájékoztatott, így a mindössze 50 órás repülési tapasztalattal rendelkező pilótát 1987. május 13-án szülei abban a tudatban engedték útjára a hamburgi repülőtéren, hogy rövid skandináviai körútra megy.
Több ország érintésével május 25-én ért Helsinkibe, ahonnan a rossz időjárási viszonyok miatt csak május 28-án tudott indult tovább. A légiforgalmi irányítóknak Stockholmot jelölte meg úticélként, néhány perccel a felszállás azonban után hirtelen elfordította a repülőgép kormányát, és egyenesen a Szovjetunió felé vette az irányt.
Bár a pilótát egy szovjet harci repülő megkörnyékezte, a gép nem sokkal később eltűnt a felhők között. A szovjet légvédelem határozatlanságának és inkompetenciájának köszönhetően Rust csodával határos módon végül akadálytalanul ért Moszkvába, ahol csak az okozott bonyodalmat, hogy megtalálja a megfelelő leszállópályát.
Pár percnyi körözés után végül a Vörös tértől nem messze szállt le, ahol a járókelők azonnal megrohamozták autogramért.
Bár a pilótát letartóztatták, és 14 hónapig börtönben volt, akciója nem volt hiábavaló. Több vezető szovjet tisztviselőt is eltávolítottak, akiknek a helyére Gorbacsov reformpolitikája híveit ültette.
Rust megmutatta, hogy a Szovjetunió – vezetőinek magabiztos retorikája ellenére – már korántsem tekinthető félelmetes szuperhatalomnak. Légvédelme kijátszásához mindössze egy tinédzserkorú pilóta meggondolatlanságára volt szükség.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Fennállása alatt számos történelmi személy szobrát lecserélték a millenniumi emlékművön
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.