10 tény a hidegháborús atom-tengeralattjárókról
2019. január 29. 09:04 Múlt-kor
A hidegháború alatt a szovjet és amerikai tengeralattjárók úgynevezett „macska-egér” játékot folytattak. A két fél hajói nem bocsátkoztak fegyveres konfliktusba egymás ellen, de folyamatosan követték, üldözték egymást.
Korábban
1. Az első atom-tengeralattjárót az USA bocsájtotta vízre 1954 szeptemberében. A USS Nautilus 55 millió dollárjába került az amerikai adófizetőknek.
2. Az atom-tengeralattjárók nagy előnye az volt, hogy szinte korlátlan ideig a víz alatt tudtak maradni, így tökéletesen védve voltak egy esetleges atomcsapás esetén (első csapás). A tengeralattjárókat hamarosan nukleáris rakétákkal szerelték fel, így azok tökéletes eszközei lehettek egy lehetséges válaszcsapásnak. Az első ilyen tengeralattjárót az amerikaiak állították hadrendbe 1959-ben.
3. A szovjetek, hogy mielőbb kiegyenlítsék a félrebillent erőegyensúlyt, az amerikaiak nyomába szegődtek. 1958-ban vízre bocsájtották az első atom-tengeralattjárójukat, két évvel később pedig kirukkoltak az atomrakéták szállítására és kilövésére is alkalmas tengeralattjáróval.
4. A nagy sietség azonban visszaütött. 1961-ben a szovjet K-19 nukleáris rakétákat hordozó atom-tengeralattjáró egyik reaktora meghibásodott. A katasztrófa elkerülése végett, a hibát elhárító műszakiaknak életveszélyes körülmények között, radioaktív sugárzásban kellett dolgozniuk. A robbanást megúszták, de nyolc fő belehalt a radioaktív sugárterhelésbe.
5. A hidegháború alatt a szovjet és amerikai tengeralattjárók úgynevezett „macska-egér” játékot folytattak. A két fél hajói nem bocsátkoztak fegyveres konfliktusba egymás ellen, de folyamatosan követték, üldözték egymást.
6. A hidegháború alatt hét atom-tengeralattjáró süllyedt el (kettő amerikai, öt szovjet). Az amerikai USS Thresher 1963-as tragédiája volt a legsúlyosabb: 129 ember veszett oda.
7. Annak érdekében, hogy értékes információkat nyerjenek ellenfelükről, a CIA elindította az Azorian műveletet, amelynek célja az volt, hogy felszínre hozzák az 1974-ben elsüllyedt szovjet K-129 tengeralattjárót. A titkos művelet sikeres volt, de a költségek rendkívül magasak voltak, mai pénzben átszámolva, úgy 4 milliárd dollárt költöttek a roncs kiemelésére.
8. A Szovjetunió által 1969-ben hadrendbe állított K-222 jelzésű atom-tengeralattjáró „a habok Ferrarija” volt. A víz alatt elérte a 44,7 csomós csúcssebességet (82, 8 km/h).
9. 1955 és 1994 között az USA 179 atom-tengeralattjárót épített, míg a szovjetek ugyanezen idő alatt 245-öt gyártottak. Az amerikaiak 25-30 évig használták a tengeralattjáróikat mielőtt kivonták őket a hadrendből.
10. Bár a tengeralattjárók elhasznált reaktorai veszélyes rádióaktív hulladékok, a múltban a szuperhatalmak nem sokat törődtek ezzel. Három évtizeden keresztül a tengerek és óceánok mélyére süllyesztették őket.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király 16:05
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában 15:05
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély 10:35
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat 09:50
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet tegnap
- Előbb filmsztár lett, majd a színpadot is meghódította Törőcsik Mari tegnap