10 tény a II. világháborús német U-bootokról
2017. november 21. 12:09
Korábban
1. Az atlanti csata során Németország több mint ezer tengeralattjárót (U-boot, a tengeralattjáró helyett a búvárhajó talán pontosabb kifejezés) építtetett a Nagy-Britannia köré vont blokád támogatására. Közülük 783 semmisült meg, ami közel 30 ezer tengerész halálával járt.
2. A második világégés kezdetén a torpedók, a búvárhajók legfontosabb fegyverei gyakran bizonyultak megbízhatatlannak, olykor fel sem robbantak, míg máskor túl korán sültek el.
3. Az 1942-es év az egyik legkatasztrofálisabb időszak volt a szövetségesek számára, ugyanis az Atlanti-óceánon a német U-bootok több mint ezer hajójukat küldték a hullámsírba.
4. A búvárhajók legénysége a küldetések során rendkívüli módon óvta az édesvízkészletet, a tengerészek sokszor hónapokig nem mosakodhattak rendes vízben, általában a sósvízbe mártott szivacsos módszer volt csupán az egyetlen fürdési lehetőség.

5. Egy U-boot őrjárata néhány hétig, de akár hat hónapig is eltarthatott. A hosszú idő után hazatérő legénység tagjait a hozzátartozók alig ismerték fel bozontos szakálluk miatt, hiszen a küldetés során alig volt esély a borotválkozásra.
6. A német búvárhajók legénysége egy Kolibri nevű kölni használatával igyekezett elnyomni az acélkoporsóban uralkodó oroszlánszagot, amely az igencsak visszafogott ruhacsere és mosakodási lehetőségek miatt gyakori vendég volt a fedélzeten.
7. A közhiedelemmel ellentétben az U-bootok idejüknek nagy részét a felszínen töltötték. Csak akkor merültek le a vízfelszín alá, ha megtorpedóztak egy ellenséges hajót vagy ha éppen ők voltak az üldözöttek.
8. A német búvárhajókat többnyire kifejezetten hangos dízelmotorok hajtották, így az extrém hanghatásoknak kitett, gépházban dolgozó tengerészek gyakran szenvedtek álmatlanságtól vagy halláskárosodástól.
9. Heinz-Wilhelm Eck volt az egyetlen német U-boot parancsnok, akit háborús bűnökért ítéltek el és kivégeztek a második világháborút követően, ugyanis egy alkalommal az Indiai-óceánon megtorpedózott és elsüllyedt görög kereskedőhajó túlélői közé lövetett.
10. A hulladékokat, mint például a rothadó ételeket muszáj volt a fedélzeten tartaniuk, ugyanis ha egyszerűen kihajították volna a tengerbe, akkor a lebegő tárgyak hamar elárulták volna az ellenségnek, merre is járt az U-boot.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


pápaság
- Gyermekei segítségével épített dinasztiát VI. Sándor pápa
- Nem engedélyezte válását, szakította a katolikus egyházzal VIII. Henrik
- Botrányos pápaválasztás, melynek emlékét is igyekezett kitörölni Róma
- Másodjára már szőrcsuha helyett vaspáncélba öltözve zarándokolt el IV. Gergely pápához IV. Henrik
- Hét híres jóslat
- 10 tény a pápaság történetéből
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában
- Pápasága ideje alatt csaknem az egész bolygót beutazta II. János Pál
- A tengernagy bukása: Nelson veresége Tenerifén 15:25
- Miért kerülnek ismét használatba a hidegháborús bunkerek Norvégiában? 14:20
- Amikor VIII. Henrik meghozta Hull városába a nagy ágyúkat... 14:03
- Császári arany – 5000 fontért kelt el a különleges római érme 13:07
- A trójai bor nyomában: Mit ittak az emberek a korai bronzkorban? 12:04
- Mesés kora vaskori kincsekkel találkozhatnak a Nemzeti Múzeumba látogatók 11:20
- 10 érdekesség a parfümök történetéről 09:57
- A fáraó és Ozirisz újjászületése – Tutanhamon sírjának titkos rítusa 09:15