Fejezetek a magyar cigányság történetéből
2009. október 5. 11:30
Miért nem tartotta nemzetiségnek Kádár a cigányságot, és milyen közegészségügyi terveket szőttek 1947-48-ban a közösség megregulázására? Miért ölte meg egy csendőr Lakatos Mihály vajdát, és mit tudunk a barcsi beásokról? A hazai cigánykutatások friss eredményeiből válogattunk a Múlt-kor legújabb e-folyóiratába.
Korábban
A Múlt-kor legújabb e-folyóiratába a 2006-2008-ban tartott romatörténeti konferenciák előadóinak tanulmánykötetéből válogatottuk ki a legmarkánsabb írásokat. Amint a Cigánysors. A cigányság történeti múltja és jelene II. című, Márfi Attila szerkesztésében megjelent kötet előszavában olvasható: "A jelenlegi gazdasági, politikai és közállapotok amnéziába süllyesztik a magyar emberek millióit, még az öregek is - akik látták az elmúlt rendszerben, hogy a cigányok is építik két kezükkel és verejtékükkel az országot, dolgoztak a szén- és uránbányában, a kohászatban, a köztisztaságban, az útkarbantartásban, a mezőgazdaságban stb. most úgy kezelik a cigányokat, mint akik most érkeztek valami távoli bolygóról. (...) Ezért tartjuk különösen fontosnak, hogy vannak olyan történészek, levéltárosok, könyvtárosok, tudományos munkatársak, kutatók, akik hivatásuk mellett elkötelezettek a cigányság történelmének feltárásában és reális értelmezésében."
Az eddig kevéssé ismert történeti források bevonásával készített tanulmányok a 18-20. század időszakából merítik változatos megközelítésű eseteiket. A lokális cigányközösségek izgalmas történeti vizsgálatok tárgyát képezik: milyen volt egy cigánykaraván élete az 1950-es években, hogyan élte meg a soproni cigányprímás az első világháborút, milyen újszerű belátásokra vezet az újkori források cigányképének feltárása, vagy hogyan alakul ki egy lókereskedő balladája a 19. század végén. A tanulmányokból mindenesetre kiderül, hogy a történész számára rendelkezésre álló levéltári forrásokban szereplő cigányság leginkább mint problémaforrás jelenhetett meg. Ellenük a mindenkori helyi és államhatalom általában kényszerítő, adminisztratív eszközökkel lépett fel.
Magyarországon a 18. századtól kezdve jelent meg az állami hatalom számára problematikusként a cigány lakosság sorsa, amikor a felvilágosult abszolutista uralkodók az egységes nemzetállam ideájának jegyében korlátozták és felszámolják a cigányság életmódját. Elsőként Mária Terézia adott ki rendeletet 1761-ben arról, hogy a cigányok neve „újmagyar" legyen. 1767-ben aztán megtiltotta a cigányok egymás közötti házasságát, és a cigány nyelv használatát. II. József 1783-ban kelt rendeletében a cigányok földművelésre szoktatását, vallásos nevelését tűzte ki célul. A 18. század végétől aztán a kényszertelepítést vagy éppen a kitoloncolást váltogatva próbálták megoldani a cigánykérdést Magyarországon.
A cigányság életmódjából adódó egészségügyi következmények államszocialista kezeléséről szól Szabó Csaba tanulmánya, amely a kényszermosdatások és DDT porozások döbbenetes esetei mentén pontosan feltárja, miként viszonyult az államszocializmus a cigányok sorsához. A korszakot fémjelző Kádár János sajátos véleménye szerint „a cigányok nem tekinthetők nemzetiségnek". A cigány lakosság helyzetének megjavításáról szóló 1961-es vitában kifejtett vezetői álláspont majd határozat következményeképpen felszámolták a Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetségét.
A szocializmus időszakában tehát úgy keresték a megoldást a cigányságot érintő fontos kérdésekre, hogy a cigányság csak közvetve képviselte magát a helyzetét rendezni szándékozó elképzelések kialakításában. A Politikai Bizottság csak szakértői javaslatok, felmérések, összefoglalók alapján foglalkozott a kérdéssel. A cigányság feje felett határoztak a cigányság számára üdvözítőnek kigondolt szocialista megoldásról. Amint Békési András tanulmányából kiderül, az államszocializmus voltaképpen kiszorította a cigányságot saját helyzetének aktív alakításából, s végleg leszoktatta saját életminőségének valódi javításához szükséges együttműködésről.
Szomorú belátásra juthatunk a kötet tanulmányait olvasva: valódi eredményt a cigányság szocialista megjavítása sem hozott, s hiába emelkedtek ki sokan és látványosan környezetükből, a cigányság döntő többsége úgy érkezett el a rendszerváltozáshoz, a demokratikus jogok kiterjesztéséhez, hogy nem is tudott, nem is akart élni a kínálkozó lehetőségekkel. A kötet szerzőinek véleményével egyetértve úgy látjuk, e tanulmányokkal viszont legalábbis "sikerült a sok előítélet, hátrányos megkülönböztetés és a cigánysors sötét oldalai mellett a cigánykultúráról, a pozitív értékteremtésből, az együttélés közös értékeiből ízelítőt adni".
A tanulmányok az E-folyóiratban
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2010
- Az igazi Trebitsch
- Magyarországi gyász Sztálinért: "Meghalt mélységes megrendelésre"
- Romkert: egy Vas megyei kastély kálváriája
- Két magyar motoros kalandjai a Föld körül
- A kannibál gróf kalandjai
- Március 15. vagy április 11.? Egy nemzeti ünnep viszontagságai
- Hidegre tett konfliktus: harc az Antarktiszért
- Hogyan vált a házastársi erőszak bűncselekménnyé?
- A heraldikai káposzta története Ambrus Lajos tolmácsolásában
Cigányok Európában
Magyarországon korántsem volt olyan rossz helyzetük a cigányoknak a középkorban és a kora újkorban, mint Európa más országaiban. Spanyolországban 1494-ben megjelent az első cigányellenes törvény: ha nem volt állandó lakóhelyük, 100 ostorcsapás és füllevágás volt a büntetés. 1525-ben kiutasították az országból a cigányokat. A 18. században halállal sújtották őket származásuk miatt. Németországban az 1498. évi freiburgi országgyűlés hozott határozatot a cigányok kiűzéséről. 1711-ben, majd 1725-ben is törvényen kívül helyezték a cigányokat. Bajorországból 1886-ban kitiltották a cigányokat, Poroszországból I. Frigyes tiltotta ki őket 1887-ben. Lengyelországban 1501-ben született meg az első cigányellenes intézkedés. Svédországban Uppsala város püspöke 1560-ban kimondta, hogy pap ne temessen, ne kereszteljen cigányokat. 1662-ben halálbüntetés terhe mellett kitiltották a cigányokat az országból. Angliából 1531-ben minden cigányt kitiltottak. A rendelkezés megszegése miatt mintegy 18.000 cigányt akasztottak fel. Franciaországban az orleansi parlament rendelkezett 1561-ben a cigányok kitiltásáról. Hollandiában a 18. században a katonaság és a lakosság összefogásával hajtóvadászatot rendeztek a cigányok ellen, és kiszorították őket az országból.
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap