2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Kincsvadászok a La Manche mélyén

2009. február 15. 14:43

Legalább négy tonnányi aranyat szállított az a 260 évvel évvel ezelőtt elsüllyedt hadihajó, amelynek maradványait pár héttel ezelőtt fedezte fel a floridai székhelyű Odyssey cég. A HMS Victory történetéről, a mostani munkálatokról és a brit kormánnyal folyó tárgyalásokról Aladar Nesser, a cég kommunikációs igazgatója küldött beszámolót a Múlt-kornak.

Viharban veszett oda

Milyen hajó volt a HMS Victory?
Vízre bocsájtásakor a Victory korának egyik legnagyobb és technikailag legfejlettebb, 100-110 bronz ágyúval felszerelt hajója volt: 1726-1737 között épült Portsmouth-ban, és ötödikként viselte a flottában ezt a nevet. Az angol hadtörténet két jelentős admirálisa, Sir John Norris és Sir John Balchin alatt zászlóshajóként szolgált. A később Nelson flottájának zászlóshajója modelljéül is szolgált Victory egy háromfedélzetes, 53 méter hosszú, és 15,5 méter széles hadihajó volt, nagyjából 6,25 méteres merüléssel. Bár a két hajó nagyjából pontosan ugyanolyan volt, Nelson Victory-ja jobb hajózási paraméterekkel bírt.

Mi tudunk a hajó történetéről?
A történészek szerint a HMS Victory volt a 18. század egyik legnagyobb hadihajója. Hét éves története során elsősorban harcmentes küldetésekbe sorolták, mintegy elrettentő erőként. 1744 júliusában egy mediterrán konvoj biztosítására hajózott ki, amelyet Lisszabonnál a francia flotta tartott sakkban. Miután sikeresen elűzte a franciákat, Gibraltárig kísérte a többi hajót, majd hazaindult Angliába, fedélzetén a holland kereskedőházak 400 ezer font értékű aranyával. Ez azonban már nem ért célt: a Victory 1744. október 5-én, Anglia partjaihoz közel egy viharban veszett oda.

Voltak túlélők?
A hajón körülbelül 900 tengerész, és még száz másik ember utazott: a tragédiában mindenki odaveszett.

Miért számít fontosnak a felfedezés?
Amikor a hajónak a már említett napon nyoma veszett, mindez elképzelhetetlen sokként érte mind a tengerészetet, mind pedig a közvéleményt, és megszületett a tengerhajózás egyik legnagyobb rejtélye. Régóta úgy gondolták, hogy a hajó Alderney térségében, az éles sziklaszirtek közelében tűnhetett el, hiszen az Angol Csatorna temetőjének is nevezett területen számos más roncs is található. Ezen elmélet azonban Balchin admirális 58 éves hajózási tapasztalatát vonta kétségbe, illetve ennek fényében hadbíróság elé állították a szigeten található világítótorony kezelőit is, mondván 1744. október 1-5-e között nem égtek a fények.

A korábbi kutatások mindezt nem tudták igazolni, és egész mostanáig a hajót sem sikerült megtalálni. A mostani felfedezésre a sziklaszirtekről 100 kilométerre került sor, így sikeresen cáfoltuk a világítótorony kezelőinek hűtlenségére vonatkozó elméletet is. A felfedezés alapján a kapitány és tisztjei sem tehetők felelőssé a süllyedésért: a hajó egy hatalmas viharban veszett oda, és a tervezési hibák lehetetlenné tették, hogy valaha is partot érjenek.

Hol van pontosan ez a hely, és hogy sikerült megtalálni?
A pontos lelőhelyet jelenleg nem árulhatjuk el, azt azonban ki kell emelnünk, hogy a hajó nemzetközi vizeken süllyedt el. Az Odyssey a La Manche térségében 2005 óta hatalmas területet vizsgált át. 2008-ban egy speciális víz alatti hanglokátor, és egy magnetométer segítségével fedeztük fel azt a roncsot, amelyről később derült ki, hogy az a Victory lehet. A kutatásba ezután vontuk be a különleges, ZEUS névre hallgató robotot, amelynek segítéségével a hely első, előzetes régészeti kutatását is elvégeztük. Az adatok tükrében a Brit Védelmi Minisztérium is megerősítette a felfedezést. További részletek és képek a vizsgálati anyagban



Mikor tájékoztatták a felfedezésről a brit kormányzatot?

Erre a helyszín második vizsgálata után került sor, ekkor arról informáltuk a Védelmi Minisztériumot, hogy valószínűleg a Victory roncsát fedeztük fel. A minisztérium illetékesei ekkor beleegyeztek, hogy a hajó pontos azonosításáig folytathatjuk a vizsgálatokat, illetve kiemelhetünk két ágyút is. A további együttműködésről jelenleg is tárgyalunk. Emellett a brit minisztérium az amerikai bíróságok felé is jelezte, hogy hivatalosan dolgozunk együtt velük, és nem merülhet fel az illegális kincslopás gyanúja.

Eddig milyen munkálatokat végeztek a roncsnál?
A ZEUS segítségével csak előzetes kutatásokat végezhettünk: 2800 nagyfelbontású digitális képet is készítettünk, amelyek segítségével elkészült a helyszín részletes digitális térképe. A brit védelmi minisztérium tudtával és felügyeletével sikeresen azonosítottuk a hajó főbb részleteit is, így a fedélzet maradványai és a horgonyok mellett 41 bronz ágyút is megtaláltunk. Ezek közül kettőt a felszínre is hoztunk, amelyek a maguk nemében egyedülállónak és különlegesnek számítanak, és kulcsszerepük volt a hajó pontos identitásának megállapításában.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár