Elveszett tengeralattjáró Alaszka partjainál
2008. október 7. 13:32
Az amerikai haditengerészet a múlt hét végén jelentette be, hogy az Aleut-szigeteknél tavalyelőtt megtalált második világháborús tengeralattjáró az 1942-ben elveszett USS Grunion lehet.
Korábban
A vízalatti videofelvételek és képeket az egykori parancsnok, Mannert L. Abele főhadnagy fiai által megbízott kutatócég készítette, a bejelentésre pedig csak azért most került sor, mert a felfedezés közzétételét a haditengerészetnek is engedélyeznie kellett.
A területen véres küzdelmek dúltak: 1942. június 3-án az Unalaskán lévő Dutch Harbor haditengerészeti támaszpontját japán gépek bombázták le, majd három nappal később a szigetlánc két nyugati tagját, Attut és Kiskát japán csapatok szállták meg. Az aleut-szigeteki csata több mint egy évig húzódott, mintegy 3300 halottat és valamivel több sebesültet követelt.
A Grunion utoljára 1942. június 30-án adott életjelet magáról. A tengeralattjáró heves ellenséges tűzbe került, és akkor arról számoltak be, hogy már csak 10 torpedójuk maradt. Még aznap a Gruniont arra utasították, hogy térjen vissza a Dutch Harborba. Erre azonban nem került sor, és a hajót augusztus 16-án elveszettnek nyilvánították. A japán feljegyzésekben az adott időből nincs nyoma az Aleut-szigetek térségben történt tengeralattjáró-elhárításnak, így a Grunion és annak legénységének sorsa megoldatlan maradt.
Abele fiai, Bruce, Brad és John (78, 75, 72 évesek) azonban nem adták fel, és miután 2002-ben az interneten információkat találtak a tengeralattjáró hollétével kapcsolatban, lehetővé vált a kutatás megszervezése. Az információ Ovaszaki Jutakától származott, aki a Kano Maru japán teherszállító parancsnokának naplóját tette közzé, és abban talált információkat a Grunion esetleges hollétével kapcsolatban.
A család által felbérelt cég 2006-ban bukkant a hajó nyomára: a hanglokátorokkal végzett letapogatások során közel 1,5 kilométeres mélységben megtalálták a tengeralattjáró roncsát. Egy 2007-es expedíció nagyfelbontású kamerával felszerelt búvárrobotot küldött a helyszínre, ahol videofelvételek és fotók készültek a hajóról. Ez azonban csak titokzatosabbá tette az esetet, ugyanis a hajótesten nincs nyoma semmilyen külső találatnak, vagy léknek, amitől az elsüllyedhetett volna.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Ostromok és újjáépítések kísérik végig a Vigadó történetét
- Először még sikerült megmenekülnie a hamis iratokkal Adolf Eichmannak 12:30
- Gyökereit kutatva vált Bob Marley azzá, akit a világ ma is ismer 10:35
- Ferenc Józsefet is elkápráztatta a Lumière testvérek mozgóképelőadása tegnap
- Manstein tábornok terve vitte sikerre a Franciaország elleni német hadjáratot tegnap
- Sokáig tagadta a maffia létét az Egyesült Államokban az FBI legendás vezére tegnap
- Együttműködésről állapodott meg a Magyar Nemzeti Levéltár és a Magyar Batthyány Alapítvány tegnap
- A Rubik-kocka lesz a pécsi Zsolnay Fényvesztivál versenyének fő témája tegnap
- Lázár Ervin nyakkendőgyűjteménye is megtekinthető a PIM kiállításán tegnap