2024. nyár: Hírhedt emberrablások
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Primitív szentképeken másolják az ibériai barokk mesterét

2007. április 3. 15:30

Háromszázhuszonöt éve, 1682. április 3-án halt meg Sevillában Bartolomé Esteban Murillo spanyol festő, az ibériai barokk egyik legismertebb mestere.

Németalföldi mesterektől tanult

Murillo 1618. január 1-jén született Sevillában, borbély apja tizennegyedik gyermekeként. Korán árvaságra jutott, szinte gyerekként került Juan del Castillo műhelyébe, ahol vásári képeket, oltárterítőket készítettek. Murillo hírnevét a szeplőtelen Szüzet ábrázoló képei alapozták meg, az ájtatos témák iránt a spanyol gyarmatokon nagy érdeklődés volt akkoriban.

Önarcképe

Az 1650-es évek elején Londonból Sevillába érkezett Pedro Moya festő, aki korábban Van Dyck mellett dolgozott. A fiatal Murillo a flamand képek másolatai láttán rádöbbent, hogy az általa addig ismertnél magasabb rendű művészet is létezik, és tanulmányútra indult, hogy megismerkedjen a jelentősebb mesterek művészetével. Madridban felkereste a szintén sevillai származású Velázquezt, a királyi festőt, akinek támogatása révén láthatta a Pradóban, az egyébként hozzáférhetetlen királyi képtárban, az olasz és németalföldi mesterek képeit.

Az itáliai manierizmus és a flamand realizmus nyomai Raffaello, Correggio, Rubens és Van Dyck festményei nyomán jelentek meg vásznain, miként Velázquez és Zurbarán naturalizmusa is kimutatható művészetében. Hazatérte után Murillo benősült egy gazdag sevillai családba, s ezután már egész életét szülővárosában töltötte. Korábbi ábrázolásmódjától eltávolodott, stílusa megérett, műtermét a város előkelőségei látogatták.

Tevékenységét három korszakra osztják: 1645-46-ban festette a sevillai ferences barátok számára Szent Ferenc és más szentek életének 11 jelenetét - e megbízást azért kapta, mert ő volt a legolcsóbb. 1650-ben készült Utolsó vacsorája a sevillai Stanta Maria la Blanco templom számára - e képeinek stílusát "friónak", fagyosnak nevezik. Kissé szentimentális, álmodozó szépséggel telített kompozíciók, bájos típusok, könnyed, kellemes színek jellemzik "calido" azaz meleg második periódusát. Harmadik korszakát 1660-tól, Velázquez halálától számolják, ezt "vaporoso", elködlő jelzővel illetik.

1663-64-ben az ágoston rendiek templomának főoltárát, majd a kapucinusok kolostortemplomának oltárait festette. 1667-68 közt készítette a sevillai katedrális falképeit Szent Antalról és Szent Izidorról. Ekkori legjelesebb munkája a sevillai Könyörületesség Kórházának művészi kialakítása - a homlokzati csempedíszítést is ő tervezte. Itteni 11 képe közül a leghíresebbek a a Tékozló fiú, a (magyarországi) Szent Erzsébet ótvarosakat gyógyít s a Mózes - ezeket Ceán Bermudez műkritikus, Goya barátja minden művészetek csúcspontjaként értékelte.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. nyár: Hírhedt emberrablások
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár