A nácik a legstrapabíróbb repülőgépet nézték ki maguknak
2007. március 8. 18:00
A Lufthansa német légitársaságnál a Ju 52 nemcsak a legöregebb, hanem a legszebb, legdrágább, legbiztonságosabb és legérdekesebb repülőgép is.
Korábban
A repülés történetében alig volt olyan gép, amely ennyire népszerű lett volna, mint az Ernst Zindel és Hugo Junkers által tervezett Ju-52, amely 270 kilométer/óra sebességgel tudott repülni és 17 utasnak adott helyet: talán csak az amerikai DC-3 Dakota volt még ilyen közkedvelt. Hosszú éveken át volt a Ju 52 a világ legjobban elterjedt utasszállító repülőgépe. Jóllehet soha nem szánták katonai célra, a harmincas, negyvenes, sőt még az ötvenes években is bombázóként vetették be a hadszíntereken. Egyidejűleg szállító repülőgépként főleg a második világháborúban ezrek életét mentette meg. Még akkor is repült, amikor más gépek már nem tudtak felszállni vagy nem voltak képesek fennmaradni a levegőben.
A Junkers főtervezője, Zindel által megtervezett első egymotoros Ju 52-es 1930. szeptember 11-én emelkedett először a levegőbe, s ezt már úgy konstruálták, hogy további motorokkal lehessen ellátni. Ebből 10 darabot szándékoztak gyártani, de végül csak ötöt építettek. Ebből az alaptípusból született meg a hárommotoros "Tante Ju", amely éppen 75 éve indult első útjára. Hugo Junkers ezzel a légi közlekedés nagyjai közé emelkedett és úttörőként tartották számon. Néhány évvel később azonban a nácik kisajátították a repülőgépgyárát. Ezt a megalázást nem élte túl az az ember, aki találmányával forradalmasította a légi közlekedést. 1935. február 3-án, 76. születésnapján hunyt el, szűk három évvel azután, hogy leghíresebb alkotása a levegőbe emelkedett.
A Ju 52-es repülőgépek a világ mind az öt kontinensén rendszeresen repültek, még szán- vagy korcsolyatalpakkal is. A Lufthansa német légitársaság összesen 186 Ju 52-est rendelt meg és volt idő, amikor egyszerre 80 is szállított utasokat, de ezen kívül több mint 40 országban állították forgalomba, s Európában például nem volt neves légitársaság, amely ne bízott volna a Junkers gépekben. A JU 52/3m megbízhatóságát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy egymillió megtett repülési kilométerre alig 1,5 kényszerleszállás esett átlagosan.
A D-AQUI-t pedig folyamatosan a legújabb műszaki színvonalon tartják: nemrég építettek be egy ütközés-elhárító berendezést, mert ennek meglétét hamarosan hatósági előírás teszi majd kötelezővé.
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Egyiptom
- Eltörölte az utókor Ehnaton vallási forradalmát
- Megtalálták II. Ramszesz fáraó szobrát
- A tökéletes naptár nyomában: a szökőnap története
- A Guinness Rekordok Könyvébe is bekerült az arab államok egyesítésére törekvő Nászer elnök
- Előnyei mellett súlyos károkat is okozott a hatalmas Asszuáni-gát
- Fáraók neve vezette sikerre a hieroglifák megfejtőjét, Jean-François Champolliont
- Túlvilági tippekkel és trükkökkel látta el olvasóit az egyiptomi Halottak Könyve
- A törökök „hitehagyása” hozta létre az Egyiptomban máig meghatározó Muszlim Testvériséget
- Hat évnyi eredménytelen kutatás után ütötte meg a főnyereményt Howard Carter
- Eredetileg veszélyesnek tartották a Nagy-Britanniát és Franciaországot összekötő alagutat tegnap
- Érvénytelen házasságok és törvénytelen gyermekek tarkították Anglia történelmét tegnap
- Rooselvelttől kapott segítséget a nácik elől menekülő Freud tegnap
- Hazugságok sora kísérte Peary északi-sarki expedícióját tegnap
- Épített fény címmel nyílt kiállítás Lucien Hervé munkáiból a zürichi Le Corbusier-pavilonban tegnap
- Harci bemutatók és ókori játékok is várják a látogatókat az aquincumi Floralián tegnap
- Sosem tudott egészen kiteljesedni az egyik legkeresettebb rendező, Orson Welles tegnap
- Minden korosztálynak adott valami újat Lázár Ervin egyedi stílusa 2024.05.05.