A francia repülőgépgyártás atyja: 115 éve született Marcel Dassault
2007. január 22. 15:00
Száztizenöt éve, 1982. január 22-én született Párizsban Marcel Dassault repülőgép-tervező és -gyártó, Franciaország egykoron leggazdagabb és legbefolyásosabb iparmágnása.
Korábban
Forradalmasította a francia légiipart
Dassault kalandos pályát futott be, amíg elérte, hogy az övé legyen a legfontosabb előszoba egész Franciaországban. Marcel Bloch néven, tehetős zsidó család sarjaként látta meg a napvilágot. Apja orvos volt, bátyja mérnök-tábornok és a Francia Akadémia tagja, unokafivére, Darius Milhaud pedig korának egyik legnagyobb francia zeneszerzője.
Az ifjú Marcel tervezői tehetsége korán megmutatkozott: 13 évesen már díjat nyert egy rajzával, 1909-ben - amikor Blériot átrepülte a La Manche-csatornát - új típusú légcsavart szerkesztett, amelyet saját költségén meg is csináltatott. Az első világháború kitörésekor a frissen alakuló francia légierő vezetői felfigyeltek az ifjú tervező találmányára, s a prototípust készítő bútorgyárból került ki hamarosan a légcsavartermelés negyede. Az első világháborúban ő tervezte Franciaország első önálló konstrukciójú vadászgépét, a SEA-4-et.
1937-ben a népfrontkormány államosította üzemeinek egy részét, de üzleti érzéke ekkor sem hagyta cserben: a kártalanítási összegből General Motors-részvényeket vásárolt. A II. világháború idején nem volt hajlandó a németeknek dolgozni, ezért a nácik Buchenwaldba hurcolták. Életben maradását egy Marcel Paul nevű kommunistának köszönhette, aki elrejtette a tábori kórházban. (A megmentő később miniszter lett De Gaulle első kormányában.) A koncentrációs táborból visszatérve Dassault-ra változtatta vezetéknevét (ez volt egyik bátyjának a fedőneve az ellenállásban), és áttért a római katolikus vallásra.
Gyárait ugyan nem adták vissza, de kinevezték az állami repülőgépgyár vezérigazgatójává. Dassault ezzel nem elégedett meg, egymás után négy repülőgépgyártó vállalatot is alapított, amelyek később a Générale Aéronautique Marcel Dassault elnevezésű csúcsvállalatban egyesültek.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


ősz
Múlt-kor magazin 2019
- Széchenyi Zsigmond vadászkalandjai
- Az 1990. októberi taxisblokád
- Az amerikai modernizmus első nagyasszonya
- 1918 - Az őszirózsás forradalom tündöklése és bukása
- A zselízi Eszterházy-kastély
- 1849 - Az aradi vértanúk tragédiája
- A szesztilalom rettegett szélmalomharcosa
- A Drechsler-palota különc asztaltársasága
- Hét híresség, akit elutasítottak a seregtől
- A megháromszorozódott költségek is hamar megtérültek a hajózhatóvá tett Al-Dunán tegnap
- Népek, és nem lelkek királyának tartotta magát Báthory István tegnap
- Világos után még hat hétig ellenállt a császáriaknak Komárom erődje tegnap
- Idilli körülmények között, Capri szigetén készült fel későbbi forradalmára Lenin tegnap
- A legmagyarabb Habsburg életével ismerkedhetünk meg a Várkert Bazárban tegnap
- Izgalmas programokkal várja a gyermekeket és a felnőtteket is a Nemzeti Múzeum a Kutatók Éjszakáján tegnap
- Egyedi műtárgyak, ellenállhatatlan ékszerek a BÁV formabontó új árverésén tegnap
- Az utasok elméjének épségét féltették az első lokomotívok óránként tízmérföldes száguldásától tegnap