2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A francia repülőgépgyártás atyja: 115 éve született Marcel Dassault

2007. január 22. 15:00

Száztizenöt éve, 1982. január 22-én született Párizsban Marcel Dassault repülőgép-tervező és -gyártó, Franciaország egykoron leggazdagabb és legbefolyásosabb iparmágnása.

Forradalmasította a francia légiipart

Dassault kalandos pályát futott be, amíg elérte, hogy az övé legyen a legfontosabb előszoba egész Franciaországban. Marcel Bloch néven, tehetős zsidó család sarjaként látta meg a napvilágot. Apja orvos volt, bátyja mérnök-tábornok és a Francia Akadémia tagja, unokafivére, Darius Milhaud pedig korának egyik legnagyobb francia zeneszerzője.

Az ifjú Marcel tervezői tehetsége korán megmutatkozott: 13 évesen már díjat nyert egy rajzával, 1909-ben - amikor Blériot átrepülte a La Manche-csatornát - új típusú légcsavart szerkesztett, amelyet saját költségén meg is csináltatott. Az első világháború kitörésekor a frissen alakuló francia légierő vezetői felfigyeltek az ifjú tervező találmányára, s a prototípust készítő bútorgyárból került ki hamarosan a légcsavartermelés negyede. Az első világháborúban ő tervezte Franciaország első önálló konstrukciójú vadászgépét, a SEA-4-et.

A háború után Marcel Bloch elvette feleségül a gyáros lányát, s ingatlanokkal kezdett foglalkozni. 1930-ban vállalatot alapított, amely nagy sikerrel és haszonnal katonai és polgári repülőgépeket kezdett gyártani. Az évtized derekán már a francia repülőgépgyártás atyjának számított és az ország legvagyonosabb emberei közé emelkedett. A legjobb tervezőmérnököket alkalmazta, üzemeiben már akkor fontos pozíciókat ajánlott fel befolyásos nyugalmazott vezérkari tiszteknek.

1937-ben a népfrontkormány államosította üzemeinek egy részét, de üzleti érzéke ekkor sem hagyta cserben: a kártalanítási összegből General Motors-részvényeket vásárolt. A II. világháború idején nem volt hajlandó a németeknek dolgozni, ezért a nácik Buchenwaldba hurcolták. Életben maradását egy Marcel Paul nevű kommunistának köszönhette, aki elrejtette a tábori kórházban. (A megmentő később miniszter lett De Gaulle első kormányában.) A koncentrációs táborból visszatérve Dassault-ra változtatta vezetéknevét (ez volt egyik bátyjának a fedőneve az ellenállásban), és áttért a római katolikus vallásra.

Gyárait ugyan nem adták vissza, de kinevezték az állami repülőgépgyár vezérigazgatójává. Dassault ezzel nem elégedett meg, egymás után négy repülőgépgyártó vállalatot is alapított, amelyek később a Générale Aéronautique Marcel Dassault elnevezésű csúcsvállalatban egyesültek.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár