Ferihegy régóta a régió első számú reptere lehetne
2006. február 3. 12:07
Korábban
Budaörs
Miután a csepeli lehetőség meghiúsult, a keresés tovább folytatódott. Nagy, összefüggő terüle jöhetett szóba, ahol a fel-, és leszállást nem zavarják magas gyárkémények és házak, valamint a teleknek fővárosi tulajdonban kellett lennie, hogy a használatért ne kelljen külön fizetni. A legfontosabb szempont azonban a városközponttól való távolság volt. A keresést nehezítette a szűkös pénzügyi keret. Szóba jött a Svábhegy teteje, amelyet a lehetséges környezeti károk miatt hamar elvetettek, valamint Ferihegypuszta, amely lehetőséget ekkor még elvetettek szintén, mert hatalmas volt a távolság a várostól. 1935-ben az illetékesek némiképp váratlanul Budaörs mellett döntöttek. Itt a mintegy 170 kataszteri hold területű, hegyekkel körbevett, vizenyős legelőn alakították ki az 1100 méteres fel és leszállópályát.![]() |
Német tisztek érkezése a budaörsi repülőtérre, 1942 |
A végül elkészült épület ugyan a pénzhiány miatt szerényebb, de ennek ellenére mégis korszerű alkotás. Az utascsarnok a földszintre került, az étterem az épület középtengelyébe került, a reptér felőli szárny félemeletére. A közvetlen teraszkapcsolat miatt a már ellenőrzött utasok nem voltak elválasztva szeretteiktől, akár beszélgethettek is velük, amíg a beszállásra várakoztak. Az épület alkalmas volt hivatalos események lebonyolítására is. A város felől érkezők a forgalmi épületbe egy felhajtórámpán juthattak be. A repülőtér másik impozáns épülete a 140 méter hosszú és 41 méter széles hangár volt, amely a nagy gépek számára épült. Később elkészült egy kisebb hangár is a sport és magángépeknek. Nagy gondot fordítottak a megfelelő műszaki és repülésbiztonsági intézkedések megteremtésére, amire azért volt szükség, mert a terepadottságok nem kedveztek a rendszeres légi forgalomnak.
![]() |
A budaörsi fogadóépület |
1950. május 1-jén megnyílt Ferihegy, de Budaörs mégse jutott Mátyásföld sorsára -a mezőgazdasági és sportrepülés legfontosabb hazai helyszíne lett. Az épületek állapota mára azonban rettenetesen leromlott, a fogadóépületbe tilos a belépés, ráadásul annyira átépítették az évek során, hogy ez korlátozza hasznosíthatóságát is. Ma a reptér zárt, csak repülőnapokon látogatható. Annak is örülni kell, hogy még repülőtérként működik, mert időről időre felmerül a bezárása.
Támogasd a
szerkesztőségét!

Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
Az első 500 előfizetőnek.


holokauszt
- Ma van a holokauszt áldozatainak nemzetközi emléknapja
- Betegségek és éhhalál tizedelték a budapesti gettóba kényszerített zsidókat
- Egy szeplőtelen lovag Auschwitz poklában: Kolbe atya önfeláldozása
- A holokauszt idején elrejtett értékes tárgyakra bukkantak egy épület felújítása közben Lengyelországban
- „Most már nyugodtak vagyunk a felől, hogy nagyobb baj nem érhet” – segélykérő levelek egy csillagos házból
- Európa-szerte kereste szerencséjét Fülig Jimmy és Piszkos Fred atyja, Rejtő Jenő
- Az embermentő Boldog Salkaházi Sára emlékezete
- Az embermentő Jane Haining története
- Posztumusz Világ Igaza kitüntetésben részesült az embermentő szalézi szerzetes, Kiss Mihály
Legfrissebb
Legolvasottabb
- Majd' négy évtizedet kellett várniuk az igazságra a véres vasárnap áldozatainak 18:40
- Film készült Batthyány-Strattmann László életéről és munkásságáról 16:05
- Római kori Herkules-szobor került elő egy építkezésen 14:20
- Don-kanyar 80: fejezetek egy szemtanú naplójából XIX. 11:20
- Kossuth teljhatalommal ruházta fel, majd hazaárulónak kiáltotta ki Görgei Artúrt 09:50
- Csak puccsal tudta bíróság elé állítani I. Károlyt Oliver Cromwell 08:20
- 10 tény a pattogatott kukorica múltjáról tegnap
- Menet közben, folyamatosan kellett a benzint töltögetni Carl Friedrich Benz első automobiljába tegnap