2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Az Elgin-márványokért küzdenek a görögök

2007. december 4. 12:00

Modern templom tiszteleg az ősök előtt

De milyen érveket vonultatnak fel a görögök? Elena Korka, a görög kulturális minisztérium ókori intézetének igazgatója szerint a márványok visszaszolgáltatásával kapcsolatos görög álláspont hosszú évek során alakult ki. 1982-ben, az első próbálkozások idején az érveket a sérelem és a nacionalizmus vezette. A görögök azért követelték vissza a márványokat, mert azok nemzeti identitásuk szerves részét képezik.

Ma az érvelés középpontjában a márványok tulajdonjoga helyett a Parthenon helyreállítása áll. A Parthenon "a nyugati civilizáció jelképe, amely az egész világ számára útmutatásul szolgál". Ebben az interpretációban az egész világ érdeke, hogy a márványok visszakerüljenek eredeti helyükre. A kulturális minisztérium által megjelentetett könyvben például az egyik képen Irisz istennő teste látható (amely a Londonban lévő frízen van), egy másikon a feje (amely jelenleg Athénban található), egy harmadikon pedig a két darab együtt.

"A múzeum nagy részének semmi köze nincs a márványokhoz" - mondta Tschumi. Az Akropolisz Múzeum több mint 100 betonoszlopon áll, amelyeket ókori oszlopokként állítottak fel. A romok megkímélésének problémáját végül úgy oldották meg, hogy az épület nagy része a föld felett helyezkedik el. Az épületbe belépve az üvegfolyosókon keresztül tárul elénk egy i.e. 5-4. századból származó ebédlő mozaikpadlója.

Kívülről nézve az épület komolysága ijesztő. A hatalmas kiállítótermek idegennek, erődszerűnek tűnnek. Az alacsonyabban fekvő, trapéz alakú folyosók, ahol az ókori és klasszikus kor emlékei kapnak helyet, tökéletesen illeszkednek a szomszédos épületek szerkezetéhez. Belül a Parthenon Galéria kapcsolata a Parthenonnal teljesen nyilvánvaló.

Tschuminak sikerült olyan épületet alkotnia, amely egyben minimalista és klasszikus. Az Akropolisz majmolása és az ókori giccsesség nélkül olyan építmény jött létre, amely olyan világos szerkezetű, mint egy dór templom. Az építésznek az volt a célja, hogy mindenki felismerje az Elgin-márványok ügyének fontosságát. Az épület méretei és az építész hírneve azt hangsúlyozza, hogy Athén új múzeuma komolyságában és ambíciójában vetekszik a világ többi nagy múzeumi projektjével. Az épület tulajdonságai nem hagynak kétséget afelől, hogy Athén megfelelően gondját tudja viselni a márványoknak.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár