2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Százötven éves a budapesti gázvilágítás

2006. december 22. 16:00

Légszeszgyártól a Gázművekig

Kappel Frigyes bankár 1827-ben gázzal világított Bálvány (ma Október 6.) utcai házában, s az utcán is állított egy lámpát, a Kästner Augustus által beszerelt készülék repceolajból készítette a légszeszt. Kappel példáját hamarosan több pesti nagykereskedő is követte, és először 1838. március 9-én világították ki gázlámpákkal a pesti Nemzeti Színházat, de a kísérlet nem nyerte el a közönség tetszését, mert "világító ereje a pislogáson túl nem terjedt, bűze azonban elhatott Óbudáig". A társulat másoknak is adott el légszeszt, így néhány pesti kereskedő színházi gázzal világított.

Pestre Maier, Kapferer és Stefani hozták be a gázközvilágítást 1850-ben. Cégük, a Triesti Általános Osztrák Gáztársulat kizárólagos jogot kapott a várostól s 1855-ben a Lóvásár (ma Köztársaság) téren megépítette első gázgyárát, a Légszeszgyárat. Az itt előállított gázt jórészt közvilágítási célokra használták, az első gázlámpák 1856 végén gyulladtak ki a Belső Kerepesi (Rákóczi) úton és a Bel- és Lipótváros utcáiban és középületeiben. A közterületek megvilágítására 838 lámpát szereltek fel, lakásokban, üzletekben és irodákban 9148 világított. (A Gázművek Légszesz utcai telepének sarkán emléktábla hirdeti ezt az eseményt.)

A főváros jellegzetes alakja lett a lámpagyújtogató, aki esténként botjával sorra gyújtotta meg a gázlámpákat, míg nappal a lámpaburákat tisztogatta létráról. 1861-től a nyugati vasút vonatain is gázzal világítottak. Budára a gáz a Lánchídon át 1862-ben jutott, a budai gyár 1866-ra készült el a Margit körút-Kisrókus utca sarkon. 1878-ban Újpesten, 1883-84-ben a Soroksári úton épült gázgyár, ezek az Óbudai gyár 1913-as felépülése után elosztókként működtek.

A főváros 1873-as egyesítésekor Pesten 40 ezer, Budán 6500 gázlámpa volt, ebből 1669, illetve 501 az utcán működött. Az üzem veszélyeit jelezte az 1864-es pesti gázrobbanás: egy Váci úti ház összedőlt, hat ember meghalt. A vezetékek hossza 1900-ra elérte a 434 kilométert, a fogyasztás 50 millió köbméter fölé nőtt.

A gázgyárakat a főváros 1910-ben vette át, s létrejött a Székesfővárosi Gázművek, 1918-ra a hálózat 800 kilométeres, a fogyasztás 105 millió köbméteres volt. A belső kerületek ellátása szinte teljesnek nevezhető, a peremterületek hálózata azonban - Újpestet kivéve - kicsi maradt. A gázlámpák fényét növelte az 1885-ben feltalált Auer-égő, amelynél egy izzó háló világít, nem a gáz. A villanylámpa megjelenése dacára sok utcát még az 1930-40-es években is gázzal világítottak. 1948-ban a dél-zalai földgáz eljutott Budapestre, erősen növelve a gázfelhasználást, s a Margitszigeten és a Várban ma is égnek hangulatos gázlámpák.

A Köztársaság tér 20. alatti Gázipari Múzeum állandó kiállítása a fővárosi gázgyártás és gázszolgáltatás fejlődéstörténetét mutatja be, a jubileumi év alkalmából "150 éves a fővárosi gázszolgáltatás" címmel kibővített kiállítást tekinthetnek meg a látogatók.

(Múlt-kor/MTI)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár