A távírászok durva vitája is akadályozta a Titanicot a segítségkérésben
2020. június 2. 14:39 Múlt-kor
Korábban
Vészjelzések sokasága
Vészjelzést már 1899 óta használtak a távírászok. Marconi a brit távírászok által használt „CQD” -t rendszeresítette saját távíró hálózatában. A „CQ2” általános hívójelet, amely azt jelentette, hogy az információ minden állomásnak szól, 1904-re az angol veszély, azaz „distress” szóból képzett „D” -vel egészült ki.
1912-re megjelent egy másik, egyre elfogadottabbá váló vészjelzés, az „SOS”, amelyet tévesen a „Save Our Ship” (mentsétek meg hajónkat), avagy „Save Our Souls” (mentsétek meg lelkeinket) rövidítésének tartanak, holott az valójában egy német rádiójel adaptációja révén született meg.
Az SOS-t morzekóddal könnyű volt leadni, mindössze három rövid, majd három hosszú, majd megint három rövid jelből állt. Ezt a jelzést vészhelyzet esetén nagyon gyorsan az éterbe lehetett röpíteni, és légköri zavarok esetén is jól olvasható volt.
Az SOS 1908-ban nemzetközileg elfogadott vészjelzés lett, de a britek, illetve Marconi távírászai még évekkel az egyezmény aláírása után is a CQD-t használták.
A Titanic első leadott vészjelzése is a CQD volt. Közvetlenül az ütközést követően, amikor még nem lehetett felmérni annak súlyosságát, Bride még azzal viccelődött, hogy Phillipsnek az SOS-t is le kellene adnia. „Ez egy új jelzés”- mondta. „Talán ez az utolsó esélyünk, hogy ilyet küldjünk.”
Az egyre súlyosbodó körülmények azonban nem adtak okot a bolondozásra. Amikor az SS Frankfurt, az első hajók egyike, amely vette a Titanic CQD vészjelzését, későn válaszolt a Titanic jelzésére, az ekkor már ideges Bride „ostobának” bélyegezte a Frankfurt távírászát.
Bride indulatos kritikája részben a Titanic egyre reménytelenebbé váló helyzetének, részben pedig az üzleti rivalizálásnak szólt. A Frankfurt távírásza ugyanis a német telekommunikációs cégnek, a Telefunkennek dolgozott.
Marconi és a Telefunken között pedig hosszú ideje harc folyt a távközlési piac felosztásáért. Marconi megpróbált mindent megtenni azért, hogy a Telefunkent kizárja a tengeri hajózásból, így alkalmazottjainak megtiltotta, hogy az üzleti vetélytársak által üzemeltetett szikratávíró állomások hívásait fogadják.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
JFK
- Nem győzte meg a kétkedőket a Kennedy-gyilkosság hivatalos magyarázata
- Számtalan kérdés maradt nyitva Kennedy elnök halála kapcsán
- A Kennedy-fivér, akiben családja a legkevesebb politikai tehetséget látta, mégis a szenátusig jutott
- Mi történt John Fitzgerald Kennedy amerikai elnök agyával?
- Hová vezetnek a Kennedy-gyilkosság máig elvarratlan szálai?
- Összeesküvés-elméletek sokasága kering ma is a Kennedy-gyilkossággal kapcsolatban
- Politikai karrierjébe került Kennedy elnök apjának a náci Németországgal való szimpatizálása
- Valóban egy magányos merénylő végzett Robert Kennedyvel?
- Amerika jövőbeli elnöke testközelből figyelte az új világrend felépülését 1945 nyarán
- Huszonöt év telt el, mire elismerték Henri Dunant humanitárius munkásságát 20:20
- A rekordot hajszoló francia pilóták eltűnése ma is a repüléstörténet egyik legnagyobb rejtélye 17:05
- Megvakult egyik szemére a Róma előtt megtorpanó Hannibál 14:20
- A Liszt Ferenc Kamarazenekar izgalmas átiratokkal is készül a jövő évadra 13:20
- Május közepén kezdődik a Margitszigeti Szabadtéri Színház idei szezonja 11:20
- Híresebbé tette a halála, mint a politikája Teleki Lászlót 09:50
- Visszautasította a BBC főigazgatói posztját a filmezés miatt David Attenborough 09:05
- Csak késve követte amerikai hadüzenet a Lusitania elsüllyesztését tegnap