A német U-Bootok ellen már Pearl Harbor előtt is harcolt az Egyesült Államok
2022. május 13. 09:08 Múlt-kor
Korábban
Amerika közeledése
Nagy-Britanniának sürgős segítségre volt szüksége. Kapóra jött, hogy az Egyesült Államok nemrégiben újraválasztott elnöke, Franklin D. Roosevelt az amerikai közvélemény ellenérzései dacára elkötelezte magát az utolsó, Hitlerrel szemben álló nyugat-európai ország mellett, és kész volt maximálisan kiaknázni a hivatala adta lehetőségeket a szigetország megsegítésére – az Egyesült Államok hivatalos semlegességének fenntartása mellett.
Az egyezség, amelyet Roosevelt elnök és Churchill brit miniszterelnök nyélbe ütött, végül Észak-Amerikában és a Karibi-térségben bocsátott brit külbirtokokon lévő katonai objektumokat az Egyesült Államok rendelkezésére (valamint engedélyt újak építésére), cserébe utóbbi 50 darab, az első világháború idején épített, de fel nem használt rombolót adott át a briteknek.
Az SS Benson tankerhajó, miután egy német tengeralattjáró megtorpedózta New Jersey állam partjainál, 1942. február 28.
Az amerikaiak emellett átvállalták több tengerentúli terület védelmét is, ezáltal több brit hadihajót felszabadítva, hogy a német tengeralattjárók elleni védekezésben vehessenek részt.
Az együttműködés következő szintje 1941 elején a híres Lend-Lease program kezdete volt, melynek kiterjesztésével végül az Egyesült Államok nem csupán Nagy-Britanniát, de Kanadát, a Szovjetuniót és Kínát is kölcsönökkel és hadianyaggal, illetve fegyverzettel és felszereléssel látta el a háború során.
Torpedó mozgatása egy franciaországi német tengeralattjáró-támaszponton, 1941.
Az Egyesült Államok a Pearl Harbor-i japán támadást követő 1941. decemberi hadba lépésével Németország kiterjesztette tengeralattjáró-hadviselését az Atlanti-óceán nyugati partvidékére is az úgynevezett Dobverés hadművelet keretében.
Az addig békében működő amerikai kereskedelmi hajózásra gyors egymásutánban csaptak le az U-Bootok – kedvelt taktikájuk az éj leple alatt, a kivilágított partszakaszok előtt jól kivehető hajók célba vétele volt. A tapasztalt német tengeralattjárósok számára egy újabb „boldog idő” várt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Szerelmes volt egy gyáros lányába, találmánya receptjét ezért csak potom pénzért adta el Irinyi János 19:05
- Semmiségnek vélte sebét a meglőtt Habsburg trónörökös, Ferenc Ferdinánd 16:05
- Politikai ellenfele volt az amerikaiak ellen harcoló nicaraguai Robin Hood gyilkosa 15:05
- Ingyen sör osztogatása miatt alakult ki tragédia II. Miklós koronázásán 12:20
- Festőként kezdte pályafutását a fényképezés egyik úttörője, Mathew Brady 10:35
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk tegnap
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége tegnap
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona tegnap