Feltárja nemzetiszocializmus alatti történetét az osztrák vasút
2012. június 12. 16:35 MTI
Az osztrák állami vasúttársaság nemzetiszocializmus alatti történetét dolgozza fel az a kiállítás, amely a héten nyílt meg Bécsben. A "Szőnyeg alá söpört évek - vasút és nemzetiszocializmus 1938-45" című tárlat a vasút felkérésére végzett kétéves kutatómunka eredménye. Az idén 175 éves vállalat most először vállalkozott az időszak átfogó feldolgozására.
Korábban
Christian Kern vezérigazgató a megnyitón a vállalat történetének "legsötétebb szakaszának" nevezte az 1938-45 közötti éveket. A mai Osztrák Szövetségi Vasutaknak (ÖBB) a bécsi Prater mellett álló irodaépületében berendezett tárlat dokumentumokkal, személyes élettörténetekkel, fotókkal illusztrálja a történelmet.
A vasút mint szállítóeszköz nélkül nem történhettek volna meg a tömeges deportálások, de a náci német hadsereg háborús előrenyomulása sem. Az osztrák vállalatot - akkori nevén BBÖ-t - már néhány nappal a náci csapatok ausztriai bevonulása után a Birodalmi Német Vasúthoz csatolták. A cég dolgozóival, szerelvényeivel és infrastruktúrájával együtt a náci birodalmi gépezet része lett. A deportálások első számú eszköze volt, és szakértői részt vettek koncentrációs táborok létesítésének véleményezésében is.
A vállalatnál rövid időn belül elkezdődtek a tisztogatások: míg az összeolvadás után elbocsátották a dolgozók húsz százalékát, köztük zsidókat, politikailag másként gondolkodókat, miközben a korábban illegalitásban működő nemzetiszocialista mozgalom kilencezer tagja nyert felvételt a vállalathoz. A vasút dolgozóinak fontos szerepet szántak a háborús gépezetben: "mindenkor fenntartás nélkül" a nemzetiszocialista állam szolgálatában kellett állniuk, miközben kiterjedt politikai ellenőrzés és megfigyelés alatt voltak.
Kétszázezer osztrák zsidó, csaknem az egész ausztriai zsidóság kényszerült hazája elhagyására, vagy került koncentrációs táborokba a világháború alatt, köztük Auschwitzba, de a távoli Lettországba is. Mintegy 65 ezer osztrák zsidó és nyolcezer roma és szinti halt meg a koncentrációs táborokban. Több ezer szlovén nemzetiségű osztrák állampolgárt deportáltak és köteleztek kényszermunkára 1942-ben. Maga a beolvasztott osztrák vasút 15 ezer kényszermunkást foglalkoztatott.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/ecfee62640b27ceff6456f5cf0e4470d.jpg)
A deportálások nemcsak Ausztriában, de az egész náci birodalom területén elsősorban vasúton zajlottak. Európában mintegy hárommillió embert szállítottak vasúttal megsemmisítő táborokba. "A számtalan deportálás révén a vasút közvetlenül részt vett a holokausztban, és vele a vasúti dolgozók is" - fogalmaztak a kiállítás ismertetőjében.
1941-től megsokasodtak a tömeges deportálások. A kutatómunka feltárta azt is, milyen lélektelen bürokratikus szervezés mellett zajlott az emberek haláltáborokba szállítása. A halálba szállítottak egy részének menetjegyet kellett váltania.
A vasút, különösen a pályaudvarok, a nemzetiszocialista propaganda eszközei és színterei is voltak. Adolf Hitler 1938 áprilisában különvonattal járta be a jelentősebb osztrák pályaudvarokat, és beszédeket tartott.
A BBÖ dolgozóinak egy része ugyanakkor részt vett a nemzetiszocializmussal szembeni osztrák ellenállásban. Emiatt 154 vasúti dolgozót ítéltek halálra és végeztek ki. Másfél ezren fegyházba vagy koncentrációs táborba kerültek. A szabotázsakciókkal vonatok célállomását cserélték fel szándékosan, szerelvényeket tettek menetképtelenné vagy síneket robbantottak fel. De, mint az a kiállítás anyagából kiderül, kevesebb is elég volt a halálos ítélethez: egy szerelőmunkást azért végeztek ki hazaárulásra történő előkészület címén, mert 40 márkát gyűjtött össze egy deportált zsidó család megsegítésére.
A háború végén a vasút többségében náci beállítottságú vezetőségi tagjainak egy része eltűnt, másokat elbocsátottak. Noha 2000-ben az ÖBB 14,5 millió eurót fizetett be a kényszermunkások kártalanítására létrehozott, összesen 436 millió eurós osztrák Megbékélési Alapba, a vállalat most először foglalkozik kimerítően saját 1938 és 1945 közötti történetével.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/a01f91ced050cecd7355bc9df458a3a2.jpg)
![III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek / 10. Államalapítás és az új rend megszilárdulása Magyarországon a 10–13. században](/ih0Ax/label/.cut-640x400/771.jpg)
10. Államalapítás és az új rend megszilárdulása Magyarországon a 10–13. században
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Valószínűtlen, hogy csúf külsejű lett volna Könyves Kálmán
- A fogadalmat tett Szent Margit az első férjjelöltjét, a lengyel királyt látni sem óhajtotta
- Férje halála után számos megaláztatást kellett elviselnie Árpád-házi Szent Erzsébetnek
- 10 érdekesség az Árpád-házi királylányokról
- Egyensúlyteremtő képességében rejlett Szent István sikereinek titka
- A legenda szerint a tatárdúlástól is imával mentette meg Lengyelországot az aszkéta életű Árpád-házi Szent Kinga
- Nem talált kiutat királysága és alattvalói érdekellentéteiből IV. László
- Apja és fia tevékenysége is árnyékot vetett IV. Béla uralkodói törekvéseire
- Öt trónkövetelő, akinek valóban volt esélye a magyar korona megszerzésére
- Az első világháborúban kozákezredet vezetett az utolsó iráni sah tegnap
- Alig váltott ki sajtóvisszhangot a hajdúszoboszlói fürdő két háború közti megnyitása tegnap
- Önmaga védelmét látta el Fidel Castro a Moncada laktanya csúfosan végződő ostroma után tegnap
- Sikert sikerre halmozott a diplomáciában uralkodása idején I. József tegnap
- Interaktív technikai eszközök is segítik a geszti Tisza kastély kiállításának megismerését tegnap
- Cselszövéseivel saját magát is halálra ítélte Lope de Aguirre tegnap
- Folyamatosan lehet jelentkezni az MFB Otthonfelújítási Programjára tegnap
- Visszatér az éjszakai felvonulás a Debreceni Virágkarneválra tegnap