Amikor csillagsávos lobogó lengett az Északi-sarkon
2009. április 6. 10:08 MTI
Száz éve, 1909. április 6-án érte el - legalábbis saját állítása szerint - az első ember, az amerikai Robert Peary az Északi-sarkot, azt a pontot, ahol a Föld forgástengelye a felszínnel találkozik az északi féltekén. A Jeges-tenger jégpáncélján található pólus egyben az északi szélesség 90. foka, ahonnan csak délre lehet haladni.
Korábban
Az 1856-ban született Peary hadmérnöknek tanult, de fantáziáját a sarkvidék foglalkoztatta. Harmincévesen indította első expedícióját, s 1905-ben már az északi szélesség 87. fokáig hatolt előre, megdöntve minden addigi rekordot.
Peary 1908-ban a jégmezőn telelt át, majd 1909 februárjában nyolc társával, 17 eszkimó, 19 szán és 133 kutya kíséretében indult a pólus felé. Társai meghatározott időközönként visszafordultak. Peary és a fekete Matthew Henson 1909. április 6-án érte az Északi-sarkot, ahol előttük még nem járt ember. Itt kitűzték az amerikai zászlót, méréseket végeztek, majd harminc óra elteltével visszaindultak.
Peary a végtelen jégsivatagból felbukkanva csak 1909. szeptember 6-án küldhette el táviratát: "Csillagsávos lobogó leng az Északi-sarkon - Peary." Legnagyobb megdöbbenésére azonban volt munkatársa, Frederick Albert Cook öt nappal korábban már világgá röpítette ugyanezt a hírt, ráadásul azt állítva, hogy ő már 1908. április 21-én megjárta a sarkot. A fagyos témában forró vita bontakozott ki, végül a szakértők és a közvélemény is Pearynek adtak igazat. Diadala azután lett teljes, hogy Cook eszkimó kísérői bevallották: az expedíció még a pólus előtt megállt, a bizonyítékul használt képek messze a céltól készültek. Cookot csalás miatt perbe fogták és bebörtönözték, csak 1929-ben szabadult.
Napjainkban jóval súlyosabb kétségek merültek fel: egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Peary mérési eredményei tévesek voltak, ráadásul 1991-ben napvilágra került naplójában április 6-án egy szóval sem említette a nagy eseményt. Különös az is, hogy expedíciója az első három héten napi 21 kilométert tett meg, az utolsó szakaszon viszont, amikor csak egy társával haladt tovább, napi 42 kilométert könyvelt el, ami még motoros szánokkal is képtelenség.
A vitát valószínűleg már nem lehet megnyugtatóan eldönteni. Az ellentábor szerint Peary dicsvágyától hajtva szándékosan vezette félre a világot, mások úgy vélik, a kétségeket Cook hívei keltették, akik diszkreditálni akarták ellenfelüket. Védelmezői szerint a kor műszereivel nem is lehetett helyzetét hitelesen megállapítani, így jóhiszeműen vallhatta, hogy az Északi-sarkon járt. Ha pedig nem így történt, akkor a dicsőség Joseph Fletchert illeti: ő ugyanis 1952-ben az amerikai légierő C-47-es típusú repülőgépével valóban és bizonyítottan leszállt a földrajzilag pontosan meghatározott Északi-sarkon. Repülőgéppel pedig mindenképpen ő volt ott az első.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/a01f91ced050cecd7355bc9df458a3a2.jpg)
![Múlt-kor magazin 2022/tavasz](/ih0Ax/label/.cut-640x400/834.jpg)
tavasz
Múlt-kor magazin 2022
- Lakatos Ernő, a „kiváló napi végrehajtó”
- A mozsgói Biedermann-kastély
- Tévéelnök belügyes gyakorlattal: Tömpe István
- A rivaldafényt kerülő Apró Antal
- A holokauszt soproni mártírjai
- Hét híres királygyilkosság
- Biszku Béla, a megtorlás szimbóluma
- A Duna egykori halcsodái
- Szomorú szerelem a szabadságharc idején
- Több mint száz éve épül Antoni Gaudí fő műve, a Sagrada Familia tegnap
- A modern búvárkodás alapjait is lefektette Jacques-Yves Cousteau tegnap
- Brutális „gyógymódokkal” kezelték Hollywood bukott reménységét tegnap
- Katonazenekari programokkal várják az érdeklődőket Debrecenben tegnap
- A Micimackó frappáns magyar fordítását is Karinthy Frigyesnek köszönhetjük tegnap
- Máig nem kötött békét egymással a két koreai állam tegnap
- Elsőként a budapesti fogaskerekűn indítottak kalauz nélküli járatot az országban 2024.06.24.
- Még az újkorban is hittek a seprűn repülő boszorkányok létezésében 2024.06.24.