Új életre kel Lisszabon történelmi központja
2009. február 16. 12:09 MTI
Lisszabon történelmi központja, a Baixa, amely korábban romlásnak indult és kiüresedett, új életre kel: a portugál főváros polgármesteri hivatala elkötelezte magát a város "szívének" újjáépítése mellett.
Korábban
A neoklasszikus stílusú Baixa az 1755. évi földrengés által lerombolt város romjain épült ki Lisszabon centrumává, a hatalom, a kereskedelem és a pénzvilág központjává, ahogy Antonio Costa, a főváros mai polgármestere szereti mondani, "városunk szívévé és arcává". Az elmúlt két évtizedben azonban ez a negyed, amelynek hanyatlása a már a múlt század 50-es éveiben megkezdődött, lakóinak felét elvesztette és ma már alig 4-5 ezer ember él falai között - és lakóinak csaknem egyharmada 76 évnél idősebb. A polgármesteri hivatal számításai szerint a 20 millió négyzetméternyi épített területből 14 millió négyzetméter felújításra szorul.
A városrész hagyományos kereskedései és iparos műhelyei - a szabóságok, az aranyművesek, a cipészek stb. - lehúzták a redőnyt. Sok szolgáltató cég is elhagyta a Baixát a külvárosi "kereskedelmi parkok" kedvéért és ma egyre több befalazott ablakú épületet látni ebben a negyedben. A helyzet megváltoztatására a polgármesteri hivatal január óta az úgynevezett Baixa-terv keretében mentőintézkedések sorozatát jelentette be: 70 felújítási engedélyt adtak ki, bejelentették egy új múzeum és egy egyetemi kollégium felépítését, támogatást helyeztek kilátásba szállodák és kerthelyiségek építéséhez, korlátozzák a gépkocsiforgalmat.
Joao Seixas szociológus, aki az elmúlt két évtizedben már több olyan felújítási tervnek tanúja volt, amely nem jutott túl az elvi szakaszon, úgy véli, hogy ezúttal először bontakozik ki egy olyan integrált stratégia, amelyre a Baixának már fél évszázada szüksége lett volna. A polgármesteri hivatal számításai szerint a Baixa felújításához 2020-ig 700 millió euróra (208 milliárd forint) lesz szükség. Antonio Costa csapata a turizmust kívánja a főváros gazdasági motorjává tenni. Ezért növelni kívánja Lisszabon szállodai és kulturális kínálatát, hogy így ki tudják majd használni a hamarosan átadásra kerülő új nemzetközi repülőteret, a nagysebességű vonatot és a luxus óceánjárók számára épülő kikötőt.
Ezzel párhuzamosan - jelentős adóssága ellenére - a polgármesteri hivatal úgy határozott, hogy maga is beruház több nagy létesítménybe. Ilyen lesz a divat és a dizájn múzeuma, amelynek megnyitását 2010 végére tervezik. A Baixa vonzerejét kívánják növelni a gépkocsiforgalom korlátozásával is - a járművek 70 százaléka ma amúgy is csak áthajt át ezen a negyeden.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2011
- Az örökség
- Akiknek tényleg a Balaton a Riviéra
- A közös kód
- Budapesti olimpiai álmok: az 1955-ös fiaskó históriája
- A Délvidék megszállása 1941-ben
- Nyugdíjvita a rendszerváltás után, avagy pedikűrollóval a határozatdzsungelben
- A Meidzsi-reform bevezetése a feudális Japánban
- Lengyel középiskola Balatonbogláron a második világháború alatt
- Apokalipszisnek gondolták, pedig csak az erdőtűz füstje miatt borult sötétségbe New England ege 15:05
- A befagyott orosz pokolban elolvadt Napóleon Grande Armée-ja 09:50
- Boleyn Anna sem tudott fiút adni a királynak, és ez pecsételte meg sorsát 09:06
- Szerelmes volt egy gyáros lányába, találmánya receptjét ezért csak potom pénzért adta el Irinyi János tegnap
- Semmiségnek vélte sebét a meglőtt Habsburg trónörökös, Ferenc Ferdinánd tegnap
- Politikai ellenfele volt az amerikaiak ellen harcoló nicaraguai Robin Hood gyilkosa tegnap
- Ingyen sör osztogatása miatt alakult ki tragédia II. Miklós koronázásán tegnap
- Festőként kezdte pályafutását a fényképezés egyik úttörője, Mathew Brady tegnap