„Mit adtak nekünk a rómaiak?” – hat római találmány, amely lehet, hogy mégsem az
2018. június 20. 09:55 Múlt-kor
Korábban
A rómaiak és az utak
A Kr. e. 5. században I. (Nagy) Dareiosz perzsa uralkodó elrendelte az úgynevezett „királyi út” megépítését, amely csaknem 2700 kilométeren át nyúlik a mai Irán területén található Szúza és a kis-ázsiai Szardeisz között. Ez azonban nem volt végig burkolt, sem túl egyenes – a világ legrégebbi burkolt útja egy egyiptomi kőbányánál van, és 4600 éves. A rómaiak láthatták e korai utak előnyeit, így továbbfejlesztették az ötletet. A birodalom hatalmának csúcsán 29 katonai sugárút indult ki a fővárosból, és a 113 provinciát 372 út kötötte össze, több mint 400 000 kilométer teljes hosszúsággal. Ez volt a világ legjobban összekötött birodalma, és ennek évszázadokig nem ért a nyomába senki.
Az egyenes, burkolt utak javítottak a kommunikáció gyorsaságán, azonban építésük és fenntartásuk igen költséges volt. A római utak csupán 20 százaléka volt valódi kövezett út, a maradék vagy egyszerű földút volt, vagy kaviccsal felszórt – mindkettő jelentős romláson ment keresztül a téli hónapokban, amit aztán orvosolni kellett. A kövezett utak sem voltak mindig tökéletesek: az úgynevezett vindolandai táblákon – egy csoport Hadrianus falánál előkerült római „képeslapon” – olvashatók a katonák által bejárt utakról szóló panaszok, amelyek jól mutatják, hogy azok karbantartása nem élvezett mindig elsőbbséget.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2015
- Amikor egy tulipánhagymáért luxuslakást lehetett venni
- Így lett Kassa csehszlovák város
- Tíz nagy győzelem a halál fölött
- A modern remetekirályság
- Így tanították Horthyt a 2. világháború után
- A kerti szajha
- Kolozsvár román megszállása
- Az újra megtalált munkásnő
- Trianon előtt - határon túl: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap
- 10 meglepő tény a vasút történetéből tegnap
- Bátyjához hasonló tragikus sors várt a „remény jelöltjére”, Robert F. Kennedyre tegnap