Képzetlen pilóták hősködései miatt csupán 20 napig működött az első magyar légipostajárat
2020. november 7. 10:50 Múlt-kor
Korábban
A magyar postagépek viszontagságai
1918. július 13-án a második gépnél Mosonmagyaróvár közelében, 600 méter magasságban motorhiba lépett fel. A tragédia következtében mindkét repülőtiszt életét vesztette. Egy héttel később a mátyásföldi repülőtérről történő felszállás fordult katasztrófába. A baleset ráadásul vasárnap történt és nagyszámú „közönsége” is volt. A tragédiát – ahogyan Rév Pál tanulmányában is olvasható – a pilóta felesleges „hősködése” okozta.
A gép vezetője felszállás után egy úgynevezett spirál fordulót végzett, ám még nem ért elegendő magasságba ahhoz, hogy a gépet vízszintes síkban egyensúlyba állítsa. A felelőtlen pilóta és kísérője is belehalt a manőverbe.
A balesetek körülményeit vizsgáló dokumentumokat akkoriban titkos iratként kezelték, mára azonban világos, hogy a hadvezetés a postajárat üzemeltetéséhez gyengén képzett személyzetet és elhasználódott, a harctéren már alkalmatlanná vált repülőgépeket bocsátott rendelkezésre.
A háború utolsó hónapjaiban az ország vezetői a már nyilvánvalóan vesztes háború támogatásával voltak elfoglalva, mintsem alaposan felkészültek volna a békés közlekedés feltételeinek megteremtésére.
A közvélemény a tragédiasorozat után a postajárattal szembeni heves ellenszenvének adott hangot. A kedélyek csillapítása céljából a hadügyminiszter július 23-án elrendelte a Budapest–Bécs közötti légipostajárat szünetelését.
A háború befejeződése után a légiposta ügye újra előkerült. 1920 februárjában létrehozták a Magyar Aeroforgalmi Részvénytársaságot és 1920 őszén beindították a lakossági célú légipostai szolgáltatást. 1920. november 7-én indult el az első postajárat Budapestről Szombathelyre majd később Szegedre.
A gépekről menet közben ejtőernyővel dobták le a csomagokat Pápa, Győr, Nagykanizsa és Kiskunfélegyháza felett. Ez a módszer nem volt mindig biztonságos. A tolvajok néha megelőzték a küldeményeket összeszedő postásokat és az is előfordult, hogy egy-egy csomag békésen legelő jószágokat talált el.
A magyar légipostajáratnak ezúttal a trianoni békeszerződés vetett véget, az első önálló magyar légiforgalmi társaság 1921 végén felszámolta magát. Az immáron harmadik újraszervezés a vesztes országok repülési tilalmának feloldása után az 1923-ban megalakult Magyar Légiforgalmi Rt. feladata lett.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Városliget
- A külföldi kiállítókat is vonzották a régi Városliget virágpavilonjai
- A magyar fotográfia óriásának otthonába, a Városliget mellé költözik a Magyar Fotográfiai Múzeum
- Újabb nemzetközi elismerést söpört be a Magyar Zene Háza
- A Városligetben nyílt meg Európa második gépi hűtésű korcsolyapályája
- A tél beköszöntével sem állt meg az élet a történelmi Városligetben
- Ismerős finomságokra bukkanhatunk a régi Városliget ételárusainak kínálatában
- A gyerekeknek is kitűnő szórakozást kínált a régi Városliget
- Robinsonná válhattak a kalandvágyó gyerekek a régi Városligetben
- Karinthy Frigyes léghajón repült a Városliget fölött
- Huszonöt év telt el, mire elismerték Henri Dunant humanitárius munkásságát tegnap
- A rekordot hajszoló francia pilóták eltűnése ma is a repüléstörténet egyik legnagyobb rejtélye tegnap
- Megvakult egyik szemére a Róma előtt megtorpanó Hannibál tegnap
- A Liszt Ferenc Kamarazenekar izgalmas átiratokkal is készül a jövő évadra tegnap
- Május közepén kezdődik a Margitszigeti Szabadtéri Színház idei szezonja tegnap
- Híresebbé tette a halála, mint a politikája Teleki Lászlót tegnap
- Visszautasította a BBC főigazgatói posztját a filmezés miatt David Attenborough tegnap
- Csak késve követte amerikai hadüzenet a Lusitania elsüllyesztését 2024.05.07.