Forró magyar őszök

Nem hittek az Alagút építésében az aggódó budaiak

2007. május 4. 15:00

Százötven éve, 1857. április 30-án nyitották meg a budai Várhegy alatt épült Alagutat. Létrehozása összefüggött a Lánchíd építésével.

Aggodalmak között építették

Bácskai Vera: Széchenyi tervei
Pest-Buda felemelésére és
szépítésére

Az ötletet Novák Dániel vetette fel 1837-ben, az ő terve a Várhegyet és a Dunát egyetlen alagúttal szelte át. 1842-ben Széchenyi István gróf javasolta a Várhegy megfúrását, a Lánchíd budai hídfőjénél. 1850-ben Ürményi József volt alnádor vezetésével társaság alakult az Alagút építésére, amelyhez Ferenc József uralkodó 800 mázsa lőport adott, ennek fejében a létesítményen a hadsereg szabad átjárást kapott.

A terveket Adam Clark angol-skót mérnök, a Lánchíd kivitelezője 1852-ben készítette el, s ő vezette a munkálatokat is. Clark több vasútépítésben és pest-budai városépítési munkában is részt vett, majd magyar lányt vett el, s a Krisztina körúton lakott. Clark Ádám Buda város tiszteletbeli képviselője lett, 1866-os temetésekor a Lánchídon gyászlobogó lengett.

Az Alagút építése 1853. február 10-én két irányból kezdődött, a pest-budai polgárok aggodalma közepette: összeér-e vajon a két furat? Azt beszélték, hogy a munkások majd egymást fogják keresgélni a hegy belsejében, ezért a Helytartótanács először egy egy méter széles próbaalagút ásását írta elő. Clark mindezen csak nevetett s a tetőn, a Szent György téren mélyített 39 méter mély aknából is hordatta ki a sziklát. Az előírtnál nagyobb iránytárnát épített, majd angol módszer szerint 3-4 méterenként függőleges feltöréseket készített, a főte (a bányatérséget általában "felülről" a bányatérségben járók feje fölött lehatároló kétdimenziós kőzetfelület) alatt új járatot hajtott, végül kialakította a két oldalt.

A bányászok által a vájatok között meghagyott vékony falat 1853. október 25-én az Alagút társaság vezetősége előtt törték át, a bejáratokat sárga-fekete zászlókkal lobogózták fel. Ürményi József elnök beszédében Széchenyit éltette, majd a válaszfal kibontása után a vendégek átmentek a hegy alatt. Ezután havonta egy vasárnapon a közönséget is átengedték.

A Várhegyet hét és fél hónap alatt fúrták át 9,5 méter szélesen, 349,66 méter hosszban. A középen 7,83 méteres magasság a bejáratokig 10,6 méterre nő a világítás érdekében - bent így is gázlámpákra volt szükség. Az Alagút 1,8 százalékkal, 6,1 métert lejt a Duna felé, ez megoldja a vízelvezetést. A kifejtett követ a dunai rakpart építéséhez adták el, a 82-100 cm vastag patkóalakú téglaboltozatot később csempével borították.
2019. ősz: Forró magyar őszök
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (4 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 25% kedvezménnyel.
A 4. lapszámot ajándékba adjuk.
6 368 ft 4 776 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 65% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 6 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!