A brit haditengerészet kudarca: a Royal Navy veszteségei a második világháborúban
2007. április 4. 13:15 Takács Áron
A második világháború kezdetén a brit flotta kellemetlen pofonokat kapott a rettegett német tengeralattjáróktól, és a Kriegsmarine is eséllyel vehette fel a harcot a britek ellen.
Korábban
Beigazolódott félelmek
A brit repülőgép-hordozók története a második világégés előttre nyúlik vissza, bár ekkor még nem azt a szerepkört szánták nekik, amit a későbbiekben betöltöttek. A repülőgépek fejlődését látva az Admiralitás elkezdte felszíni hajóegységet átalakítani.
A HMS Courageous |
A háború kitörése utáni időszakot a nyugati fronton joggal nevezik a furcsa háború időszakának. A szárazföldi és a légi harcok szüneteltek, ám a tengereken nem nyugodtak a hadviselő felek. A német tengeralattjárók már augusztus végén kihajóztak kikötőikből, és a brit hadüzenet után rögtön elkezdték tevékenységüket. Alig jelentették be a hadiállapotot, az U-30-as Lemp főhadnagy parancsnoksága alatt tévedésből megtorpedózta az SS Athenia személyszállító gőzöst, amelyen 1400 utas - köztük sok amerikai - tartózkodott.
Az U-30-as |
A korábban átalakított Courageous ideálisnak látszott a tengeralattjárók felderítésében, hiszen repülőgépei már messziről kiszúrhatták a felszínen haladó búvárhajókat. A túlzott magabiztosság azonban megbosszulta magát, és senkiben nem merült fel, hogy mi lesz, ha az U-bootok pillantják meg előbb gyanútlan áldozatukat. 1939. szeptember 17-én este a hajó rombolókísérete és topedóvető gépei az előzőleg támadott U-53-ast keresték, a Courageus pedig a veszélyes vizeken védelem nélkül várta, hogy gépei leszálljanak a fedélzeten.
A Courageous pusztulása |
A Courageous volt az első komoly brit veszteség a háborúban, amely felhívta a britek figyelmét, hogy a tengeralattjárók nemcsak a kereskedelmi hajókonvojokra jelentenek komoly fenyegetést, hanem hatékony védelem hiányában a nagyobb hadihajókra is.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Eredetileg veszélyesnek tartották a Nagy-Britanniát és Franciaországot összekötő alagutat 19:05
- Érvénytelen házasságok és törvénytelen gyermekek tarkították Anglia történelmét 18:05
- Rooselvelttől kapott segítséget a nácik elől menekülő Freud 16:05
- Hazugságok sora kísérte Peary északi-sarki expedícióját 14:20
- Épített fény címmel nyílt kiállítás Lucien Hervé munkáiból a zürichi Le Corbusier-pavilonban 12:10
- Harci bemutatók és ókori játékok is várják a látogatókat az aquincumi Floralián 11:20
- Sosem tudott egészen kiteljesedni az egyik legkeresettebb rendező, Orson Welles 08:20
- Minden korosztálynak adott valami újat Lázár Ervin egyedi stílusa tegnap