A gyógyszeriparban, a közlekedésben és a számítástechnikában is óriási előrelépést hozott a II. világháború
2021. április 28. 17:10 Múlt-kor
Korábban
Radar
A második világháborút megelőző években Nagy-Britannia, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán, Hollandia, a Szovjetunió és az Egyesült Államok is külön-külön, szigorú titoktartás mellett kifejlesztett a modern radartechnika előfutárainak tekinthető eszközöket, hazánkban pedig a hadiüzemmé alakult Egyesült Izzónál dolgozó tudósok Bay Zoltán vezetésével állítottak elő első ízben radareszközöket.
Bár a fejlesztések nagy része eleve a repülők, hajók és más ellenséges járművek távolsági érzékelését szolgálta, előfordultak kivételek is: a Massachusettsi Műszaki Egyetem radioaktivitás-laboratóriumában („Rad Lab”) dolgozó tudósok eredeti célja az volt, hogy az elektromágneses sugárzást az ellenség elpusztítására alkalmas fegyverré fejlesszék.
Első feltételezéseik szerint a megfelelően koncentrált elektromágneses hullámokkal nagyfokú kárt tudtak volna tenni a járműveket kezelő élőerőben, például repülőgépek személyzetében. Az ezt vizsgáló kísérletek nem hozták a várt eredményeket, azonban a célra fókuszált hullámok egy része visszaverődött, és fogható is volt – ezzel az amerikai kutatók számára is fény derült a rendszer érzékelőeszközként való alkalmazhatóságára.
A rendelkezésére álló radartechnikát minden hadviselő fél igyekezett maximálisan kihasználni. A legkifinomultabb rendszert a britek építették fel, a Nagy-Britannia összehangolt védelmét ellátó „Chain Home” (kb. „hazai lánc”) adóvevői segítségével a létszámhátrányban lévő brit légierő mindig tudta, hol érkezik támadás a La Manche túloldaláról, és időben riaszthatta a kevés rendelkezésre álló vadászrepülőt. A rendszernek ezzel óriási szerepe volt az „angliai csata” eldöntésében a szövetségesek javára.
A második világháborút követően a radar a repülésbiztonság egyik alappillérévé vált: a civil és katonai repülésben egyaránt a balesetek elkerülését és a vészhelyzetek időszerű kezelését szolgálja a radareszközök által lehetővé tett pontos nyomon követés.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Titanic
- A Titanic első hivatalos útja volt egyben az utolsó is
- A szerény magyar hajóorvos, aki a Titanic túlélőit mentette
- Osztriga és bárány került a Titanic utasainak asztalára egy elárverezett étlap szerint
- Tudtad, hogy hét híres ember is lekéste a Titanicot?
- 3800 méter mélyen sincs biztonságban a Titanic roncsa
- Saját legendájának áldozatává vált a Titanic
- A nemzetközi egyezmények sem tudják megvédeni az enyészettől a Titanic roncsát
- A Titanic több száz utasának életét mentette meg a magyar hajóorvos
- Minden törekvés dacára lehetetlennek tűnik a felszínre hozni az egyre pusztuló Titanicot
- A bécsi udvar fojtogató légköréből menekülve érte utol a végzet a magyarok királynéját, Sisit 09:35
- Csak a halál tudta megállítani a világuralomra törő Dzsingisz kánt 09:05
- Majdnem egy hónap kellett a németeknek a varsói gettófelkelés felszámolásához tegnap
- Csak a kirobbant botrány miatt szüntette be az amerikai egészségügyi hatóság az emberkísérletet tegnap
- 10 híres merénylet, ami meghiúsult tegnap
- A válaszúti Bánffy-kastélyban koncertekkel és filmvetítéssel is várják majd a látogatókat tegnap
- Megemlékeztek Zirzen Jankáról, a magyar nőnevelés egyik legjelentősebb úttörőjéről tegnap
- Első nőként mászta meg a legmagasabb csúcsokat Tabei Dzsunko tegnap