Így fektették le az első transzatlanti távírókábelt
2011. január 27. 12:20
1858. augusztus 16-án, 19 évnyi tervezés és álmodozás után fektették le az első telegráfot az Atlanti-óceán fenekén, amellyel végre szorosabbak lettek az Egyesült Államok és Nagy-Britannia közötti gazdasági és politikai kötelékek.
Korábban
Először 1839-ben, Wiliam Cooke és Charles Wheatstone működő távíró készülékének bemutatása után merült fel a transzatlanti összeköttetés ideája. 1840-ben a két férfinek sikerült elnyernie Samuel Morse támogatását, s tíz évvel később megvalósulhatott az első kapcsolat Nagy-Britannia és Franciaország között. Ugyanebben az esztendőben vették kezdetüket az észak-amerikai vonal lefektetésének munkálatai, Új-Skócia és Újfundland között.
A kevés gazdasági haszonnal kecsegtető befektetés kockázatát felismerő amerikai cég azonban három évre rá váratlanul becsődölt, Frederick Newton Gisborne lancashire-i mérnök, a projekt vezetője ekkor húzta elő kalapjából a tehetséges Cyrus West Field New York-i üzletembert. Field Morséval és Matthew Maury oceanográfussal a technikai követelményeket vitatta meg, majd – miután kijelentette: a vállalkozás rentábilis – megalapította a New York, Newfoundland and London Telegraph Company nevű társaságot.
Fields pénzhez az Atlantic Telegraph Company részvényeinek eladásából jutott, míg a brit kormány évi 1400 fonttal támogatta a projekt megvalósítását, ráadásul a merész vállalkozó az anglofon szenátorok tiltakozása ellenére az amerikai kongresszust is maga mögött tudhatta.
A hét rézhuzalból álló kábelt két brit cég, a greenwichi Glass Elliot & Co és a liverpooli R.S.Newall & Co gyártotta le. A tengeri növények és állatok elleni védekezésül guttaperkával, valamint kátrányos kenderrel vonták be a kábeleket, és egy spirál alakú vaskábel burkot is ráhelyeztek – mindezt azért, hogy a szerkezet több tonna súlyt is képes legyen elhúzni, ugyanakkor megmaradjon a rugalmassága. A próbát végül nem állta ki, a HMS Agamemnon és az USS Niagara elszakította a kábelt, amelyet meg kellett javítani, így egy évvel csúszott a hivatalos átadás.
A harmadik próbálkozást végül siker koronázta: a kábelt a hajókra kötötték, de azok az elektromos szerkezet által generált mágneses mező miatt hirtelen irányt változtattak; a problémát egy révhajóval oldották meg, így a Niagara augusztus 4-én végre megérkezhetett Trinity Bay-be, az Agamemnon pedig egy nappal később az írországi Valentia-szigetre.
Az első üzenet augusztus 16-án ért célba, amit Viktória királynő köszöntőlevele követett James Buchanan amerikai elnöknek címezve: „ez egy további kapcsolat a között a két nemzet között, amelynek barátsága a közös érdekeken és a kölcsönös tiszteleten alapul”. Buchanan erre a következőt válaszolta: „ez a győzelem még szebb, mivel még hasznosabb az emberiség számára, mint amit egy hódító egy csata során valaha is megszerezhetett. Az atlanti távíró az égi áldás alatt a kölcsönös béke és barátság kötelékét jelenti két rokonnép között, egy eszközt az isteni gondviselés számára, hogy terjessze a vallást, a civilizációt és a jogot világszerte”.
Buchanan intő szavai komoly aggodalommal töltötték el a vonal működtetőit, ugyanis egy karakter fogadása átlagban két perc öt másodpercet vett igénybe, így az első üzenet 17 óra 40 perc alatt érkezett meg. 1858. szeptember 3-án újra működési zavarok jelentkeztek, mivel a feszültséget 600 voltról 2000 voltra emelték, amit a kábel szigetelése nem bírt el, s ez újabb hat év csúszást vont maga után.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
5. Magyarország gazdasága a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- 1946 nyarára olyan értéktelenné vált a pengő, hogy az utcán hajították el a bankjegyeket
- 1956 miatt is késett a Borsodi Vegyi Kombinát elindulása
- Volt, aki féltette a túl sok szabadidőtől a népet a szabad szombatok bevezetésekor
- A rendszerváltoztatás belülről
- A haderő mellett a gazdaság fejlesztését is megcélozta a győri program
- Naponta nőttek tizenötszörösükre az árak a hiperinfláció idején
- Különösen kegyetlen körülmények között dolgoztatták a Hortobágyra kitelepítetteket
- Miért sikerült a lengyeleknek az, ami a magyaroknak nem?
- Nyolc áldozatot követelt a Kádár-korszak sikervállalatának építése
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap