Megjelent a Múlt-kor magazin téli száma
2010. december 3. 12:20
Az első magyar repülőnő gyerekkorától a magasba vágyott, az 1956-os gépeltérítés már előrevetítette a forradalmat, a szovjet légierő hazai jelenlétének pedig a mai napig vannak ismeretlen fejezetei. Többek közt ezek fémjelzik a magyar repülés 100 évét - mutatjuk be a Múlt-kor történelmi magazin legújabb, már kapható számában. Az ünnepek közeledte alkalmával különleges karácsonyi csomagot is készítettünk.
Korábban
A téli számban bemutatjuk Prodam Guidót, aki nem csak gyógyszerészként, de repülőgép-tervezőként is ismert volt. Rákosmezőn tesztelte saját gyártású repülőgépeit, a próbák során több alkalommal szenvedett balesetet. Az első világháborúban gépén találat érte, ő súlyos balesetet szenvedett. A magyar sajtó ekkor közölte halálhírét, ám tévesen.
Magazinunkban fény derül az első magyar pilótanő, Steinschneider Lilly életének titkaira is, aki az aviatika szerelmes volt kislány kora óta. Korán elhatározta: ha törik, ha szakad, belőle pilóta lesz. Első lépésként megtanult autót vezetni, ekkor húsz éves volt. Lilly hamarosan újabb meglepetéssel állt elő otthon: 6000 koronát kért apjától pilótatanfolyamra. A szülők eleinte hallani sem akartak erről az őrült vállalkozásról, Lilly azonban nem tágított.
1956. július 13-án szállt fel az a bizonyos Budapest-Szombathelyi járat, amely végül a németországi Ingolstadtban ért földet. Ez volt az évszázad legnagyobb és leghíresebb magyar gépeltérítése. Az amerikai titkosszolgálat a landolást követően egyből megjelent a repülőtéren, hogy kihallgassa a politikai menedékjogot kérő magyarokat, a hazakívánkozóknak pedig megszervezze a visszautat.
Az 1981. október 21-én Prágában katasztrófát szenvedett Malév-gép törzse kettétört, de csodával határos módon mindenki életben maradt. Farkas Lajos, a járat fedélzeti mérnöke, és Szakali Petra, a gép légiutas-kísérője huszonkilenc év után megszólaltak és elmesélték nekünk, hogy mi is történt velük.
A szovjet légierő 46 évig része volt országunk történelmének, de a nagyközönség csak keveset tud erről az időszakról. A légierő 1944 októberében foglalta el első tábori repülőterét hazánkban, az utolsó csoport 1990-ben távozott. Tevékenységükről a Múlt-kor téli száma részletesen beszámol, ahogy a lapban Császár Böbe, a Malév 50. sikerrel végzett légiutas-kísérője a mai napig tartó szenvedéllyel mesélt nekünk hivatásáról. Nyugdíjazásáig több mint 27 ezer órát töltött a levegőben. Teljesítményével világcsúcsot állított fel.
A téli szám egyik átfogó rovata a „Magyar repülés fekete krónikája” címet kapta. A súlyosabb baleseteket egybegyűjtő összeállításunk a katasztrófák áldozatául esett repülősöknek állít emléket.
A friss számában bemutatjuk többek között Kuropati, a sztálini titkos terror tömegsírjainak bizalmas történetét, a Duska család megható, első világháborús küldetését valamint Dr. Novák Emil, egy kalocsai körorvos don-kanyari kalandjait is. Az utóbbi hagymával fertőtlenített, vésővel operált és deszkából készített magának csellót a fronton. „Rendszerváltó” rovatunk az első költségvetés kulisszatitkait ismerteti, az élen Rabár Ferenc pénzügyminiszterrel. Kitekintő rovatunk a szoptatás kultúrtörténetét, a pulyka európai meghonosodását és a középkori elme különleges világát dolgozza fel. A magazin szerkesztői Oborni Teréz történésszel készítettek interjút, – aki Erdély története könyveket csempészett – hogy eddig ismeretlen oldaláról mutassák be az olvasóknak és a szakmának.
A képzőművészet kedvelőinek is akad érdekesség bőven: mesés örmény kolostorok nyomába eredtünk. Annak is utána jártunk: ma vajon nyitva van-e Isten szeme, a fogadó ahol Kossuthot letartóztatták. A budai villában a sörgyáros Haggenmacher család egyik tagja öngyilkos lett; később gyermekotthonná változott a csodaszép épület.
Az ünnepek közeledte alkalmából a Múlt-kor szerkesztősége különleges karácsonyi csomagot készített az első évfolyam lapszámaiból. A csomag most kedvezményes áron (4900 Forint) vásárolható meg a nagyobb hírlapárusoknál, vagy az alábbi elérhetőségeken: [email protected] , +36/706147677.
A Múlt-kor történelmi magazin jóvoltából az ajánlott múzeumok továbbra is egyedülálló módon járhatók be: 8 intézményben 2 fő 1 jegy áráért látogathatja a kiállításokat.
Még több részlet, megrendelés, előfizetés a magazin oldalán
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
régészet
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter
- Furcsa módon eltemetett „vámpírgyermek” sírjára bukkantak Visegrádon
- Sokat elárulnak a lápokban talált múmiák a régi Európáról
- Sírhalmaik mesélnek a szkítákról, a sztyeppe legendás harcosairól
- Már az ókor óta végeznek sikeres koponyaműtéteket
- Máig megoldatlan az ujj nélküli váci apáca rejtélye
- Pompeji titkait a modern technológia fejtheti meg
- Székeket akart vásárolni az ebédlőbe, végül a Stonehenge-t vette meg az angol ügyvéd
- Elsőre szerencsétlenül járt hegymászónak gondolták megtalálói Ötzi testét
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély tegnap
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat tegnap
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke tegnap
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás 2024.11.23.