Egy vasútépítés története
2010. szeptember 21. 13:31
A 19. században a magyarországi vasútvonalak jelentős részét még magántársaságok birtokolták. Ezek egyike, melyben a korábbi honvédtábornok, Klapka György is tulajdonnal rendelkezett 1871-ben kapott engedélyt az Aradot Temesvárral összekötő vaspálya megépítésére - mutatta be Oross András a Magyar Országos Levéltár oldalán.

Korábban
Az 1868. július 8. napján kihirdetett Közmunka- és Közlekedésügyi Minisztériumi rendelet rögzítette a vasúti építkezéshez szükséges feltételeket és szabályozta a jogi körülményeket, gazdasági, pénzügyi biztosítékokat. A vasútépítés menete az előmunkálati engedély kiadásával kezdődött, amelyet a miniszter akár egyszerre több társaságnak is kiadhatott: ebben rögzítették a vasút építésére alakult társulat üzleti tervét, a pálya vonalvezetését, és a befejezés határidejét. Ezt követte a vaspálya építésének engedélyezése, amely előtt egy, a minisztérium által kiküldött bizottság közigazgatási és „műtan rendőri" bejárást végzett. Az eljárást az országgyűlés és az uralkodó által is jóváhagyott törvény kihirdetése zárta.
Az Arad-Temesvár vasútvonal kiépítéséről az 1868:XXXVII. törvénycikk rendelkezett. Építésére a Darmstadti Kereskedelmi és Iparbank, a frankfurti Sulzbach testvérek, az emigrációból hazatért egykori szabadságharcos tábornok és egyben Temesvár országgyűlési képviselője, Klapka György és a nürnbergi Cramer Klett vállalkozók által alapított konzorcium kapott engedélyt.
Az 1871. április 6. napján átadott 55 km hosszú vasútvonal eredményeként az Osztrák Államvasút Társaság temesvári és a Tiszavidéki Vasút aradi pályaudvara közötti összeköttetés megvalósult, biztosítva ezzel az egymás közötti gyors közlekedést és a Monarchia vérkeringésébe való beilleszkedést mindkét nagyváros számára. A vonalon hat településen – Új-Arad, Németság, Vinga, Orczyfalva, Merczyfalva, Szentandrás – épült vasútállomás, továbbá egy, a Maros-folyón átívelő hidat is felépítettek. A vasútvonal és az imént felsoroltak államosítására, az Osztrák-Magyar Államvasút Társaság vonalaival együtt, az 1891:XXXVIII. törvénycikk alapján került sor.
A vasútépítési engedélyeket, egy előre meghatározott egyenszöveg alapján, általában több száz példányban kinyomtatták. Az engedélyekben – amint az az itt közölt Arad-Temesvári Vasút engedélyokmányában is látható – többek között az alábbi fontos tartalmi elemek olvashatók: a megépíteni kívánt vasút iránya, az engedélyesek neve, az építés és felszerelés jóváhagyása, a kamatbiztosítékok leírása, az építkezés és a koncesszió határideje, a kisajátítási ügyek rendezése, a posta szállításának és a távírdák felállításának körülményei, az építési rendszabályok, ezen belül a vitel és fuvardíjak szabályozása, a hadi és katonai szállítások esetén követendő rendelkezések, az üzemeltetési és pályafenntartási szabályok, végezetül a fentieket alátámasztó jogszabályokra történő hivatkozás, mellyel együtt az állam felügyeleti joga is rögzítésre került.
Gyönyörű, díszes kivitelezésű, I. Ferenc József osztrák császár és magyar király saját kezével aláírt és az uralkodói nagypecséttel ellátott díszpéldányt azonban csak egyet készítettek, amelyet az engedélyes vasúttársulat kapott meg. Az okmányt a Közmunka- és Közlekedésügyi Minisztérium segédhivatala készítette el, és az Ő Felsége Személye Körüli Minisztérium továbbította az uralkodó színe elé. A díszes okiratot, az uralkodói aláírást és megpecsételést követően, az engedélyesek képviselői vették át, majd saját irattárukban őrizték.
A Magyar Királyi Államvasutak idővel a legtöbb magánvasutat felvásárolta: 1891. január 1-jével az Arad-Temesvári Vasutat is megszerezte, így az engedélyokmány az államosítást követően a jogutód MÁV irattárába került, amelyet jelenleg részben a Magyar Országos Levéltár, részben a Magyar Államvasutak Központi Irattára őriz.
Az eredeti cikk a levéltár oldalán

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (4 szám)
bankkártyás fizetés esetén 25% kedvezménnyel.
A 4. lapszámot ajándékba adjuk.
Az első 500 előfizetőnek.

sport
- Többször is összetűzésbe került az állambiztonsággal Grosics Gyula
- 75 éves koráig aktív maradt a torna világában a legtöbb olimpiai érmet gyűjtő magyar sportolónő
- Véres győzelmet ajándékoztak a vízilabdások a szovjetek által leigázott országnak 1956-ban
- Jéghideg vízben nyerte meg hazánk első olimpiai aranyát a „magyar delfin”
- Törött kézzel is legyőzhetetlen maradt Papp Laci
- Amikor egy 14 éves magyar lány csapást mért az „NDK-vízitorpedókra”
- Csak a teherliftet használhatta a tiszteletére rendezett fogadáson Jesse Owens
- Úgy nyert olimpiát Nero császár, hogy be sem fejezte a versenyt
- A hittérítőknek köszönhetően majdnem eltűnt Hawaiiról a szörf
- Nem hagyta a világ, hogy az agg Tolsztoj élete végén elvonuljon tőle 17:29
- Különleges, ritka fotók Freddie Mercuryról néhány hónappal a halála előtt 14:56
- Meghalt az egyik leghíresebb 20. századi fotó csókolózó tengerészgyalogosa 13:55
- A nemzetközi tudományos együttműködés sarokköve volt a szűkös forrásokból üzemelő Mir űrállomás 13:11
- Férfiak kezébe nem kerülhetett a Brit Birodalom elátkozott gyémántja 12:22
- Luther bolondnak nevezte Kopernikuszt, a geocentrikus világkép sírásóját 11:31
- Egyedülálló inka sírhelyet tártak fel Peruban 10:46
- Feltárul a Caesar-gyilkosság helyszíne Rómában 10:08