Megy a gőzös Kanizsáról
2010. április 20. 15:36 MTI
Nagykanizsáról gőzmozdony vontatású nosztalgiavonat, Zágrábból pedig különvonat indul szombaton a magyar-horvát határon fekvő Kotorba (Kotoriba), ahol közös ünnepségen emlékeznek meg a Nagykanizsa és az egykor osztrák Pragerhof, ma szlovén Pragersko közötti vasútvonal fennállásának 150. évfordulójáról.
Korábban
Az 1860-ban elkészült vasúti szakasz történelmi jelentőségű volt az osztrák-magyar monarchia területén élő nemzetek számára, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy olasz, osztrák, szlovén, horvát és magyar tájak, városok számára egyaránt hatalmas fejlődési lehetőséget biztosított a sínpálya elkészülte. Nagykanizsától Bécs, majd egy-két évvel később már Buda, Trieszt és Fiume (Rijeka) felé nyílt meg a gyors eljutás lehetősége az akkori Déli Vasúttársaság jóvoltából.
A 150. évfordulót a magyar és a horvát vasútbarátok közösen ünneplik szombaton. A budapesti kelenföldi pályaudvarról villamos vontatással érkezik Nagykanizsára a MÁV Nosztalgia Kft. korhű kocsikból álló szerelvénye, amely onnan már egy 109.109-es gőzmozdony vontatásával indul tovább a horvát településre. Kotorba ugyanakkor Zágráb felől is érkezik egy különvonat, mégpedig a Horvát Vasút (HZ) jóvoltából.
A határ menti településen zenekarok fellépésével és kiállításokkal emlékeznek meg arról is, hogy a mai Horvátország területén ebben a kisvárosban létesült elsőként vasútállomás 150 évvel ezelőtt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.