Római utak a Tűztorony tövében
2010. május 28. 13:16
A római kori Borostyánút egy szakasza is előkerült Sopronban a Fő tér rekonstrukciója során: a szakemberek most a csaknem kétezeréves emlék bemutatásának lehetőségét mérlegelik – írja a műemlékem.hu.
Korábban
A város emblematikus épületétől, a Tűztoronytól alig néhány lépésnyire, körülbelül kétméteres mélységben bukkantak a rekonstrukciót kísérő régészeti feltáráson a Borostyánút egy szakaszára. A feltárt részlet ráadásul útkereszteződés: a hajdani Scarbatia egyik városi útja csatlakozott ezen a helyen a Római Birodalom távolsági kereskedelmének legendás útvonalához.
"Nem meglepetés a Borostyánút megtalálása, hiszen ismerjük a városon belüli útvonalát" - mondta el a műemlékem.hu-nak Veöreös András, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal nyugat-dunántúli irodavezető-helyettese. Hozzátette: előkerült már egy szakasza a Szent György utca és az Új utca összefutásában álló "Vasalóház" (Új utca 1-3.) építése előtti feltáráskor is (A Vasalóház alatt Scarbantia egykori fórumának részlete látható ma is, körülbelül két méteres mélységben. Emellett futott a Borostyánút. A fórum bemutatásának műemléki építésze Sedlmayr János volt, míg az oszlopokat Hajnóczi Gyula rekonstruálta.)
Az újonnan előkerült útszakasz bemutatásának lehetőségét jelenleg vizsgálják a Fő tér rekonstrukcióját tervező szakemberek. A római kori út mindenképpen érdemes a bemutatásra, azonban a jelenlegi térszinthez képest kétméteres szintkülönbség akadályozhatná a Tűztorony irányába tartó gyalogosforgalmat, ha a látogatókat levezetnék a Borostyánút szintjére. Elképzelhető az üveglap alatti bemutatás is, azonban ebben az esetben fokozottan ügyelni kellene a tökéletes szigetelésre.
Sopron egyébként gazdagabb római kori emlékekben, mint első pillanatban gondolnánk: a Vasalóház alatt bemutatott fórumot a látogatók többsége nem ismeri, s hasonlóképpen alig találják meg a Városháza mögött az eredeti térszinten bemutatott fal-, illetve útmaradványokat. Ezek bekapcsolása a város turisztikai életébe legalább olyan fontos lenne, mint a Borostyánút most feltárt szakaszának bemutatása.
A cikk folytatása és képek a most feltárt ókori útról a műemlékem.hu magazinjában
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley 20:20
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony 19:05
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap