Öngyilkos küldetésen semmisült meg a világ első katonai tengeralattjárója
2022. szeptember 28. 16:26 Múlt-kor
A tengeri hadviselés létrejötte óta feltalálók és mérnökök tucatjai gondolkodtak azon, hogy miképpen lehetne a vízfelszínen úszó hajókat eredményesen megtámadni és elsüllyeszteni. A technológiai fejlődés végül a 19. században hozta el annak reális lehetőségét, hogy a háborút kiterjesszék a tenger alatti világra is. Az első sikeres bevetést, amely elsüllyesztette a célpontot, az amerikai polgárháborúban a Konföderáció szolgálatában álló Hunley végezte el. A támadásban megsérült és elsüllyedt tengeralattjárót 2000-ben emelték ki és újították fel.
Az H.L. Hunley 1863. december 6-án, Conrad Wise Chapman festményén
Korábban
A víz alatti kezdetek
Az első olyan eset, amikor dokumentáltan kipróbáltak egy tengeralattjárót, 1620-ból származik, amikor is egy Cornelius Drebbel nevű holland, aki eredetileg rézmetsző és festő volt, I. Jakab angol király és néhány ezer londoni szeme láttára tartott egy kis bemutatót.
A Wiliam Bounre tervei alapján általa elkészített jármű egy bőrbevonatú, favázas, víz alatti csónakra emlékeztetett, amellyel három óráig volt képes a víz alatt utazni, és elmenni a Westminstertől egészen Greenwichig, majd vissza. A négy-öt méteres mélységben közlekedni képes eszközt azonban hiába próbálta ki maga a király is, a Royal Navy nem látott benne fantáziát.
A következő működőképes találmány David Bushnell nevéhez fűződik. A Turtle (Teknős) nevű tengeralattjáróját az amerikai függetlenségi háborúban a britek ellen vetették be. George Washington kétségei ellenére támogatásáról biztosította a tervet. A hajó inkább emlékeztetett egy méretes hordóra, és mindössze egyetlen fős személyzete volt, amely kézzel forgatható hajtócsavarral biztosíthatta az előrehaladást.
A David Bushnell által épített Turtle tengeralattjáró
Ezra Lee őrmester vállalta a küldetést, hogy elhelyezzen egy robbanótöltetet a brit flotta zászlóshajóján, a HMS Eagle-ön. Az akcióra 1776 szeptemberében került sor, amely az első tengeralattjáróval végrehajtott harci bevetés volt a történelem során. Ennek ellenére nem ért el sikert, mivel az Eagle-t rézlemezekkel borították, és Lee nem tudta a robbanótöltetet a kézifúróhoz hasonlatos eszközzel a hajótesthez erősíteni.
A neves feltaláló, Robert Fulton is tervezett egy tengeralattjárót, amely 6,48 méter hosszú volt. 1800-ban alkalma nyílt kipróbálni a Szajnában, majd a rá következő évben Le Havre kikötőjében is. Pechére akkor, amikor maga Napóleon érdeklődött a találmánya iránt, a Nautilus elkezdett szivárogni, és ezért szétbontotta. A császár sarlatánnak és csalónak minősítette Fultont.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2021
- Ókori emberáldozatok
- A magyar könnyűzene a hetvenes években
- Az MSZMP-tömegszervezetek mindennapjai
- Piranesi rézkarcbörtönei
- Itt a szép, itt a jó, itt a parázs gesztenye!
- A szepesgörgői Görgey–Csáky-kastély
- Magyar konyha a gulyás előtt
- A háztáji gazdálkodás kialakulása és szerepe
- Az Én évtizede a rockzenében
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.