Miért volt olyan piszkosul büdös a középkori Londonban?
2017. január 11. 08:36
Az utcák mindennapjai
A londoni csatornák és utcák gyakorlatilag megkülönböztethetetlenek voltak a középkorban. Kezdetben alig volt kiépített szennyvízelvezető rendszer a városban, csupán néhány kisebb árok az utcák szélein, amelyek gyakran eldugultak, az emésztőgödrök pedig gyakran telítődtek és a szennyvíz a szomszédos kutak vizébe szivárgott. Az utakon halmokban állt a hulladék, ugyanis az otthonokban felgyülemlett szemetet egyszerűen kihajították az ablakon az utca közepére. Ugyanígy kihajították az állati belsőségeket, a döglött macskát vagy a kutya tetemét is. Nem volt ez másképp a borbélyok tevékenysége (foghúzás, testrészek amputálása, érvégás) során „összegyűlt” – ma veszélyes hulladéknak minősülő – szervekkel sem. Bár London időjárása esős, nyáron olykor ott sem látni esőfelhőket napokig, ilyenkor elviselhetetlen bűz és hulladékhalmok uralták a „szabaddá tevő” városi levegőt. Sokszor azért tartottak disznót, hogy ezeket az utcai szemeteket lelegeljék.
A 14. századtól kezdve kezdett megváltozni a szeméttelepre hajazó London élete, ugyanis olykor már büntetéseket is kilátásba helyeztek környezetszennyezésért. 1306-ban kihirdették, hogy komoly pénzbírságot kell annak fizetnie, aki szénnel szennyezi a levegőt. 1345-ben a háztulajdonosoknak két shilling bírságot kellett fizetniük, ha a házuk elől nem takarították el a szemetet. A XV. század végén a velencei nagykövet titkára elképedve írt egy rendeletről, amely megtiltja, hogy bárki megöljön egy hollót vagy héját, ugyanis ezek a madarak eltakarítják a szemetet az utcákról.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Ostromok és újjáépítések kísérik végig a Vigadó történetét
- Majdnem egy hónap kellett a németeknek a varsói gettófelkelés felszámolásához tegnap
- Csak a kirobbant botrány miatt szüntette be az amerikai egészségügyi hatóság az emberkísérletet tegnap
- 10 híres merénylet, ami meghiúsult tegnap
- A válaszúti Bánffy-kastélyban koncertekkel és filmvetítéssel is várják majd a látogatókat tegnap
- Megemlékeztek Zirzen Jankáról, a magyar nőnevelés egyik legjelentősebb úttörőjéről tegnap
- Első nőként mászta meg a legmagasabb csúcsokat Tabei Dzsunko tegnap
- A közönség azt hitte, hogy Lincoln merénylőjének felbukkanása a darab része tegnap
- Rekord gyorsasággal osztották ki az első Oscar-díjakat tegnap