Megtalálhatták Amelia Earhart repülőgépének roncsát
2019. február 1. 16:35 Múlt-kor
Amelia Earhart amerikai pilótanő világ körüli útján tűnt el 1937-ben valahol a Csendes-óceánon. Egy, a kutatókat régóta érdeklő ismert repülőgép-roncsot végre sikerült közelebbről is megvizsgálni a távoli Pápua Új-Guinea közelében, és további eredmények is várhatók a közeljövőben.
Korábban
Rejtélyes roncs
Az 1930-as évek végén egy, az ekkor még ausztrál fennhatóság alatt lévő Pápua Új-Guineához tartozó szigeten egy kisfiú látott egy repülőt – lángoló bal szárnnyal – a tengerpartra zuhanni. Elmesélte a felnőtteknek, akik azonban nem hittek neki. A beáramló dagály hamar körbevette a roncsot, az apály pedig berántotta a tengerbe, és a repülőgép eltűnt a víz mélyén. Ma is ott van, egy igen nehezen hozzáférhető helyen, csupán benőtte a korall. Lehetséges, hogy nem akármilyen repülőgépről van szó: egy amatőr történész szerint Amelia Earhart repülőjéről lehet szó.
„Még kutatunk, hogy kiderítsük, kinek a gépe lehet. Nem akarunk előreugrani, és azt mondani, hogy ez Ameliáé” – mondta William Snavely, a repülőgép azonosításáért folyó műveletet vezető Project Blue Angel igazgatója. „Azonban minden, amit eddig láttunk, arra enged következtetni, hogy elképzelhető.”
Egy 2018 augusztusában végrehajtott búvárexpedíció során a Project Blue Angel búvárai azt figyelték meg, hogy az elsüllyedt roncs egyes tulajdonságai megegyeznek Earhart repülőjével, amely egy több ponton módosított Lockheed Electra 10E volt. A csapat talált egy üveglemezt is, amely lehetséges, hogy a repülő elejéről az egyik fényszóró burája volt. Snavely szerint azonban sokkal több vizsgálatra van még szükség – az üveglemezt szakértőkkel vizsgáltatják, és igyekeznek elegendő pénzt összegyűjteni egy újabb útra Pápua Új-Guineára.
„Nyilvánvalóan üveg, igen réginek tűnik, és jelentős mennyiségű tengeri makk van rajta. Durván kivehető alakja és átmérője úgy tűnik, nagyjából megegyezik az 1930-as években a Lockheed repülőgépein található fényszórókkal. De nem tudjuk biztosan, hogy ez egy Lockheed-lámpa-e. Ezt vizsgáltatjuk most.”
Tüzes zuhanás
Snavely, aki korábban Maryland államban szociális munkásként dolgozott, azt mondja, gyermekkora óta érdekli Amelia Earhart rejtélye. Sokat makettozott, még a Lockheed Electra 10E-ből is volt ilyen replikája.
Később, amikor mélyebben elmerült a pilótanő eltűnésének kutatásában, szemet szúrt neki egy kulcsfontosságú tény. A földet körberepülni szándékozó Earhart és navigátora, Fred Noonan 1937. július 2-án tűnt el, miután elhagyták az új-guineai Lae-t, és elindultak a Hawaii felé útba eső, lakatlan Howland-szigetre, ahová sosem érkeztek meg, bár rádión kapcsolatba tudtak lépni az amerikai parti őrség a sziget közelében horgonyzó Itasca nevű hajójával. Az Earhart után kutatók többsége ezért itt, a Howland-sziget közelében kereste a vízbe zuhant repülőt, figyelmen kívül hagyva a két hely közötti út több mint 70%-át. Snavely ezért elhatározta, hogy ő ezen a szakaszon fog kutatni.
2005-ben az új-guineai Rabaulba repült, hogy helyiekkel beszéljen, akiknek esetleg lehetnek információik a rejtélyes lezuhant repülőről. Szinte azonnal – már a szállodában – találkozott egy börtönőrként dolgozóval, aki tudott a repülőről, amelyet a kisfiú látott lezuhanni 1937-ben. Mint kiderült, a börtönőr ismert egy egy tengeri szivacsokért búvárkodó férfit, aki felfedezte a roncsot 1995-ben. Ekkor derült ki a helyiek számára, hogy a kisfiú igazat mondott – 1995-ben immár idős férfiként még élt, azonban időközben elhunyt, így Snavely vele már nem tudott kapcsolatba lépni.
A börtönőr arra kérte Snavelyt, hogy nevezze meg öt olyan tulajdonságát Earhart repülőjének, amelyek megkülönböztetik más repülőktől. Ezen információ birtokában a búvárkodó férfi ismét megnézhetné a roncsot, hogy szó lehet-e egyezésről. Az amerikai elmondta az első öt dolgot, ami eszébe jutott: hogy a repülő kétmotoros volt, H-alakú vezérsíkkal, ajtaja a pilóta felőli oldalon volt található, egy körantennával volt felszerelve, valamint egy vastag rúdantennával. Snavely meglepetésére a férfi azzal tért vissza, hogy a roncs egyezik a felsoroltakkal.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2022
- Lakatos Ernő, a „kiváló napi végrehajtó”
- A mozsgói Biedermann-kastély
- Tévéelnök belügyes gyakorlattal: Tömpe István
- A rivaldafényt kerülő Apró Antal
- A holokauszt soproni mártírjai
- Hét híres királygyilkosság
- Biszku Béla, a megtorlás szimbóluma
- A Duna egykori halcsodái
- Szomorú szerelem a szabadságharc idején
- Kölcsönös bizalmatlanság jellemezte az antikomitern paktum aláíróit 19:05
- „Dzsingisz nem volt megátalkodott fickó, csak rossz volt a sajtója” 18:05
- 10 érdekes tény a csók kultúrális történetéről 17:20
- Nem volt esélye, hogy bármire is vigye, végül kétszer lett az USA elnöke 16:10
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert 14:20
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum 12:20
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában 11:20
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20