Megtalálhatták Amelia Earhart repülőgépének roncsát
2019. február 1. 16:35 Múlt-kor
Amelia Earhart amerikai pilótanő világ körüli útján tűnt el 1937-ben valahol a Csendes-óceánon. Egy, a kutatókat régóta érdeklő ismert repülőgép-roncsot végre sikerült közelebbről is megvizsgálni a távoli Pápua Új-Guinea közelében, és további eredmények is várhatók a közeljövőben.
Korábban
Rejtélyes roncs
Az 1930-as évek végén egy, az ekkor még ausztrál fennhatóság alatt lévő Pápua Új-Guineához tartozó szigeten egy kisfiú látott egy repülőt – lángoló bal szárnnyal – a tengerpartra zuhanni. Elmesélte a felnőtteknek, akik azonban nem hittek neki. A beáramló dagály hamar körbevette a roncsot, az apály pedig berántotta a tengerbe, és a repülőgép eltűnt a víz mélyén. Ma is ott van, egy igen nehezen hozzáférhető helyen, csupán benőtte a korall. Lehetséges, hogy nem akármilyen repülőgépről van szó: egy amatőr történész szerint Amelia Earhart repülőjéről lehet szó.
„Még kutatunk, hogy kiderítsük, kinek a gépe lehet. Nem akarunk előreugrani, és azt mondani, hogy ez Ameliáé” – mondta William Snavely, a repülőgép azonosításáért folyó műveletet vezető Project Blue Angel igazgatója. „Azonban minden, amit eddig láttunk, arra enged következtetni, hogy elképzelhető.”
Egy 2018 augusztusában végrehajtott búvárexpedíció során a Project Blue Angel búvárai azt figyelték meg, hogy az elsüllyedt roncs egyes tulajdonságai megegyeznek Earhart repülőjével, amely egy több ponton módosított Lockheed Electra 10E volt. A csapat talált egy üveglemezt is, amely lehetséges, hogy a repülő elejéről az egyik fényszóró burája volt. Snavely szerint azonban sokkal több vizsgálatra van még szükség – az üveglemezt szakértőkkel vizsgáltatják, és igyekeznek elegendő pénzt összegyűjteni egy újabb útra Pápua Új-Guineára.
„Nyilvánvalóan üveg, igen réginek tűnik, és jelentős mennyiségű tengeri makk van rajta. Durván kivehető alakja és átmérője úgy tűnik, nagyjából megegyezik az 1930-as években a Lockheed repülőgépein található fényszórókkal. De nem tudjuk biztosan, hogy ez egy Lockheed-lámpa-e. Ezt vizsgáltatjuk most.”
Tüzes zuhanás
Snavely, aki korábban Maryland államban szociális munkásként dolgozott, azt mondja, gyermekkora óta érdekli Amelia Earhart rejtélye. Sokat makettozott, még a Lockheed Electra 10E-ből is volt ilyen replikája.
Később, amikor mélyebben elmerült a pilótanő eltűnésének kutatásában, szemet szúrt neki egy kulcsfontosságú tény. A földet körberepülni szándékozó Earhart és navigátora, Fred Noonan 1937. július 2-án tűnt el, miután elhagyták az új-guineai Lae-t, és elindultak a Hawaii felé útba eső, lakatlan Howland-szigetre, ahová sosem érkeztek meg, bár rádión kapcsolatba tudtak lépni az amerikai parti őrség a sziget közelében horgonyzó Itasca nevű hajójával. Az Earhart után kutatók többsége ezért itt, a Howland-sziget közelében kereste a vízbe zuhant repülőt, figyelmen kívül hagyva a két hely közötti út több mint 70%-át. Snavely ezért elhatározta, hogy ő ezen a szakaszon fog kutatni.
2005-ben az új-guineai Rabaulba repült, hogy helyiekkel beszéljen, akiknek esetleg lehetnek információik a rejtélyes lezuhant repülőről. Szinte azonnal – már a szállodában – találkozott egy börtönőrként dolgozóval, aki tudott a repülőről, amelyet a kisfiú látott lezuhanni 1937-ben. Mint kiderült, a börtönőr ismert egy egy tengeri szivacsokért búvárkodó férfit, aki felfedezte a roncsot 1995-ben. Ekkor derült ki a helyiek számára, hogy a kisfiú igazat mondott – 1995-ben immár idős férfiként még élt, azonban időközben elhunyt, így Snavely vele már nem tudott kapcsolatba lépni.
A börtönőr arra kérte Snavelyt, hogy nevezze meg öt olyan tulajdonságát Earhart repülőjének, amelyek megkülönböztetik más repülőktől. Ezen információ birtokában a búvárkodó férfi ismét megnézhetné a roncsot, hogy szó lehet-e egyezésről. Az amerikai elmondta az első öt dolgot, ami eszébe jutott: hogy a repülő kétmotoros volt, H-alakú vezérsíkkal, ajtaja a pilóta felőli oldalon volt található, egy körantennával volt felszerelve, valamint egy vastag rúdantennával. Snavely meglepetésére a férfi azzal tért vissza, hogy a roncs egyezik a felsoroltakkal.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
9. Végvári harcok Magyarországon a török ellen
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- A Római Birodalom örökébe kívánt lépni hódításaival II. Mehmed szultán
- Döntő hatással volt Nagy Szulejmán uralkodására kedvenc háremhölgye
- A híres csel előtt már kétszer is bevették Budát Szulejmán seregei
- Páncél helyett ünneplőbe öltözve indult az utolsó rohamra Zrínyi Miklós
- A törökök szerencsenapja: augusztus 29.
- Lefejezett foglyok a hódoltság határvidékéről
- Hétvégi várkalauz: Nagykálló
- Hétvégi várkalauz: Szikszó
- Müezzin hívhatta imára a csókakői janicsárokat
- Szerelmes volt egy gyáros lányába, találmánya receptjét ezért csak potom pénzért adta el Irinyi János tegnap
- Semmiségnek vélte sebét a meglőtt Habsburg trónörökös, Ferenc Ferdinánd tegnap
- Politikai ellenfele volt az amerikaiak ellen harcoló nicaraguai Robin Hood gyilkosa tegnap
- Ingyen sör osztogatása miatt alakult ki tragédia II. Miklós koronázásán tegnap
- Festőként kezdte pályafutását a fényképezés egyik úttörője, Mathew Brady tegnap
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk 2024.05.17.
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége 2024.05.17.
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona 2024.05.17.