Matuzsálemi korban csatlakozott a „száguldó cirkuszhoz” az ötszörös világbajnok Juan Manuel Fangio
2021. június 24. 16:03 MTI
110 éve, 1911. június 24-én született Juan Manuel Fangio többszörös világbajnok autóversenyző, az autósport egyik legendás alakja. Fangio összesen 51 nagydíjon indult, ebből 24-et meg is nyert. Világbajnoki címek tekintetében Michael Schumacher túlszárnyalta ugyan, de a német versenyző többször megemlítette, hogy a Forma-1 legendás alakjainak nehezebb dolguk volt, mert ők még egy olyan korszakban versenyeztek, amikor az sokkal kevésbé volt biztonságos.
Korábban
Fangio olasz származású szülők gyermekeként látta meg a napvilágot az argentínai Balcaréban. Húszas évei elején kezdett versenyezni, eleinte egy 18 éves taxival indult hosszú távú versenyeken.
1940-ben aratta első győzelmét egy közel tízezer kilométeres versenyen, amelynek útvonala az Alpokon is átvezetett. Ígéretesen ívelő pályafutását a II. világháború megtörte, és csak 1947-ben ülhetett ismét versenyautó volánja mögé, immár Európában.
Vetélytársaihoz képest matuzsálemi korban került be a versenyek forgatagába, így a „dongalábú” (ahogy hazai szurkolói hívták) eleinte nem sok sikert ért el a számára szokatlan pályákon.
A rossz sorozat 1950-ben szakadt meg: egy Alfa Romeóval már másodikként zárta a Forma-1-es világbajnokságot az olasz Giuseppe Farina mögött, 1951-ben pedig megnyerte a sorozatot. A következő éve nem sikerült jól: Maserati kocsijával súlyos balesetet szenvedett Monzában, és bár csodával határos módon életben maradt, sérülése miatt idő előtt be kellett fejeznie az idényt.
Csak 1954-ben kezdett újra versenyezni, idény közben igazolt át a Mercedes-Benz csapatához. Az együttműködés gyümölcsözőnek bizonyult, Fangio és a W196 Monoposto az év tizenkét versenyéből nyolcat megnyert. 1955 még jobban sikerült a Mercedes volánja mögött ülő pilóta számára: az összes nagydíjat megnyerte.
A Mercedes istálló a sikerek csúcsán – nem lévén több bizonyítani valója – kivonult a versenysorozatból. Fangio a Ferrari versenyzője lett, az autóbalesetben elhunyt Alberto Ascari helyét vette át a csapatnál. Itt is bizonyított: három futamgyőzelmével és második helyezéseivel negyedszerre is megnyerte a világbajnoki sorozatot.
Utoljára – immár ötödik alkalommal – 1957-ben lett világbajnok, ismét a Maserati versenyzőjeként. A nürburgringi versenyen mutatott teljesítménye, amellyel bebiztosította végső győzelmét, sokáig emlékezetes maradt.
A versenyzéstől 1958-ban vonult vissza, utoljára a francia nagydíjon indult. Maseratija rosszul volt beállítva, így félő volt, hogy utolsó versenyén lekörözik a „Maestrót”. A vezető Mike Hawthorn azonban tisztelete jeléül a célvonalhoz közeledve lassított, így Fangio negyedikként, de körhátrány nélkül ért célba.
Juan Manuel Fangio összesen 51 nagydíjon indult, ebből 24-et meg is nyert. Világbajnoki címek tekintetében Michael Schumacher túlszárnyalta ugyan, de a német versenyző többször megemlítette, hogy a Forma-1 legendás alakjainak nehezebb dolguk volt, mert ők még egy olyan korszakban versenyeztek, amikor az sokkal kevésbé volt biztonságos.
Fangio élete a versenyzés után sem volt unalmas. 1958-ban kubai felkelők elrabolták, később azonban szabadon engedték. Szoros kapcsolatban maradt a Mercedes gyárral is, a cég argentínai képviselője, később tiszteletbeli elnöke volt.
Régi versenyautóival gyakran részt vett bemutató versenyeken, 1990-ben helyet kapott az autósport legendáinak csarnokában. Nyolcvannégy éves korában, 1995-ben hunyt el Buenos Airesben. Szülővárosában, Balcaréban temették el, ahol egy róla elnevezett múzeum is őrzi emlékét.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap