Korántsem zajlott zökkenőmentesen a buszok térhódítása Európa útjain
2022. június 1. 20:25 MTI
117 éve, 1905. június 1-jén indult az első utasokat és csomagokat is szállító postai autóbuszjárat a németországi Bad Tölz és Lenggries között. Szintén ekkor alkalmaztak először a buszokon nagyméretű panorámaablakokat.

Alig 25 év alatt mindent megváltoztatott a közlekedési forradalom (balra egy ír város 1880 körül, jobbra Washington 1906-ban, utóbbi kép forrása: Fortepan/ A R)
Korábban
Az első gőzhajtású autóbuszokat Angliában építették az 1820-as évek második felében. Benzinmotoros autóbuszt Németországban gyártottak először, teherautó-gyártási tapasztalatok alapján, mivel az 1920-as évekig a buszokat mindenütt teherkocsialvázra építették.
A Daimler Motoren Gesellschaft először 1890–91-ben próbálkozott motoros társzekerekkel, a Wilhelm Maybach által 1896-ban tervezett teherautó is egy lépés volt ebben az irányban. A cég 1896-os prospektusában hozta nyilvánosságra, hogy gyáruk motoros teherkocsikat is készít. E járművek, amelyek 3–12 km/óra sebességgel közlekedtek, és hátrafelé is tudtak haladni, nagy sikert arattak Angliában és Amerikában.
Az első benzinmotoros omnibuszt, azaz autóbuszt 1891-ben készítette Carl Benz vesztfáliai üzletemberek megrendelésére, ez 5 lóerős motorral működött, két vezetőnek és nyolc utasnak adva helyet. Siegen város és két környékbeli falu, Netphen és Deuz között járatot is indítottak, de ez csak kilenc hónapig közlekedett, mivel igen kevés utas merészkedett fel rá.
Daimler és Maybach 1897-ben mutatta be tízüléses kocsiját, amely a württembergi Külzelsau és Mergentheim között öt utassal tette meg első útját, a próbajáratokon Gottlieb Daimler személyesen is részt vett. 1898-ban e két város között indítottak újra buszjáratot, de néhány forduló után ez is megszűnt, a benzin nehézkes beszerzése és néhány baleset miatt.
Daimler 1899-ben Londonnak szállított egy 20 személyes, 12 lóerős autóbuszt. Ennek sikere nyomán a város újabb négy darabot rendelt, s ezek csakhamar kiszorították a gőzüzemű kocsikat. A századforduló táján London és Birmingham között megindult a rendszeres autóbusz-közlekedés, és egy idegenforgalmi vállalat is létrejött, amely Benz-autóbuszokkal Wales hegyei közé vitte a turistákat.
Ganz-Büssig emeletes autóbusz a Könyves Kálmán körúton, 1916 (kép forrása: Fortepan/ Villányi György)
Az első mai értelemben vett autóbuszt Heinrich Büssing tervezte 1903-ban, ez már 28 utast szállított, motorjának teljesítménye 25 lóerő volt. Berlinben 1904-ben is indult egy autóbuszjárat, majd 1905. november 19-én kezdődött a nyilvános autóbusz-forgalom, emeletes buszokkal, ehhez utcai benzinraktárakat kellett létesíteni.
A Daimler és Benz omnibuszok nagy sikere volt a németországi Bad Tölz és Lenggries között 1905. június 1-jén indított postai autóbuszjárat, amely utasokat és csomagokat is szállított, ekkor alkalmaztak először a buszokon nagyméretű panorámaablakokat. Németországban 1911-ig 53 ilyen járat indult. London számára 1910-től napi tízes szériákban gyártották a 34 üléses, emeletes buszokat, emellett itt már 1899-től kísérleteztek akkumulátoros, 1902-től benzin-elektromos vegyes üzemmel.
Az első magyarországi buszjárat 1900-ban indult a Kígyó tér (a mai Ferenciek tere) és a Köztemető között, a Podvinecz és Heissler gépgyár járműveivel. A kezdeti szenzáció után azonban csak napi egy-két utas vette igénybe, ezért megszűnt.
Az utasokat és csomagokat is szállító postabuszok viszont később sikeresek voltak Erdélyben, a Felvidéken és Horvátországban is. Budapesten 1909–1910-ben a Sváb-hegy és János-hegy között indult kísérleti járat, majd 1912-ben jelent meg az első, angol gyártmányú autóbusz.
A próbautak sikere nyomán vetődött fel az autóbusz bevezetésének gondolata az omnibuszforgalom helyett. 1915. március 1-jén egy benzines és egy elektromos busszal indult Budapesten a rendszeres autóbusz-közlekedés az Andrássy úton, Városliget és a Kiskörút, majd később a Kígyó tér között.
A rikító sárga színű, 34 ülőhelyes jármű félóránként közlekedett. Érdekes, hogy az autóbusz (önjáró társaskocsi) szó az omnibuszból, a lovas társaskocsi nevéből alakult ki, amely latinul ezt jelenti: mindenkinek (omnis = minden). A busz szó, mely a jármű rövid elnevezése lett, így egy latin ragnak felel meg.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

Egyiptom
- Az isztambuli kalifa bukása hozta létre az Egyiptomban máig meghatározó Muszlim Testvériséget
- Olasz és lengyel régészek megtalálhatták a négy elveszett egyiptomi naptemplom egyikét
- Ókori zsoldosvezér sírjára bukkantak Egyiptomban
- A kamerák előtt és a bridzsasztalnál is minden díjat megnyert Omar Sharif
- Bebalzsamozott kedvencek: állatmúmiák az ókori Egyiptomban
- Évezredekkel halála után háromféle arcot is kapott Tutanhamon fáraó
- Betegségeivel és irigyeivel dacolva virágoztatta fel Egyiptomot a szakállas királynő
- Hamar utolérte az istenek bosszúja a vallásreformer fáraót
- Férfifaló femme fatale vagy dörzsölt politikus volt VII. Kleopátra?
- Buda és Pest szívét összeforrasztotta, de a magyar nemesi címet visszautasította Clark Ádám 11:50
- 50 millió összetört edényből jött létre Róma egyik dombja 08:47
- Tudatlanságból született mestermű: a Ben-Hur tegnap
- Görgei elkerülhetetlen fegyverletételével ért gyászos véget a magyar szabadságharc tegnap
- Napóleon szerint Mária Karolina volt Európa legveszélyesebb asszonya tegnap
- Életeket mentett, elismerés helyett mégis kényszerzubbonyt kapott Semmelweis Ignác tegnap
- Már a titkosszolgálatban is könnygázzal töltött golyóstoll volt Fleming kedvenc fegyvere 2022.08.12.
- Revans Mohácsért, avagy így szenvedtek megsemmisítő vereséget a törökök 1687-ben 2022.08.12.