Hét évig építették a Tay-hidat, aztán elfújta a szél
2025. január 11. 10:38 Múlt-kor
A Tay folyón átívelő hidat Thomas Bouch tervezte, korábban számtalan kisebb, de jól megépített átkelőt épített. Azonban a Tay-híd esete már az elején sem bizonyult könnyű feladatnak. Már az alapozásnál jelentkeztek a problémák, a Thy folyó mélyebb, és gyorsabb sodrású volt, mintsem az alap megbírta volna tartani a felépítményt. Emiatt módosítani kellett az előzetes terveket. Ahhoz, hogy lehetővé tegyék a hajók átjárását, a híd középső részét feljebb kellett emelniük – amely többek szerint instabillá tette azt.
Vonat a Tay-hídon
Korábban
A híd, amely a fejlődés és a modernitás szimbólumának indult, az Egyesült Királyság történetének egyik legsúlyosabb közlekedési katasztrófáját okozta. A Tay híd építése hét évig tartott, ám mindössze másfél évnyi használat után, 1879 decemberében a pusztító viharban összeomlott, vonat és több mint hetven ember zuhant a mélybe.
A 19. század során a technikai fejlődés korábban nem tapasztaltat mértéket öltött. A vasút megjelenésével felgyorsult a világ, nem csak az emberek tömeges utazását tette lehetővé, hanem kereskedelmi szempontból is kedvező volt. Az 1870-es évekre több mint 21.000 kilométernyi vasútvonal létesült az Egyesült Királyság területén.
Minden kezdet nehéz
A Tay folyón átívelő hidat Thomas Bouch tervezte, korábban számtalan kisebb, de jól megépített átkelőt épített. Azonban a Tay-híd esete már az elején sem bizonyult könnyű feladatnak. Már az alapozásnál jelentkeztek a problémák, a Thy folyó mélyebb, és gyorsabb sodrású volt, mintsem az alap megbírta volna tartani a felépítményt. Emiatt módosítani kellett az előzetes terveket. Ahhoz, hogy lehetővé tegyék a hajók átjárását, a híd középső részét feljebb kellett emelniük – amely többek szerint instabillá tette azt.
A Tay-híd összeomlása
1878. júniusában hivatalosan is átadták a hidat. Az emberek örültek a lehetőségnek, sokan kezdték el használni, sőt, a környéken a teherszállítás mennyisége egy év alatt megduplázódott.
1879. június 20-án maga Viktória királynő is áthaladt rajta, amikor Balmoralból tartott vissza Londonba. A híd sikeres megépítéséért lovaggá ütötte Thomas Bouch-t. A mérnök nagy népszerűségre tett szert, azonban a sikert nem élvezhette túl sokáig.
Elkerülhető tragédia
A híd átadása óta voltak kritikusai az építménynek, sokakat zavart a keskeny, és egy pályás kivitelezés, valamint többen jelezték, hogy nem érzik magukat teljes biztonságban. Valószínűleg az is problémát jelentett, hogy kevesebb teherbírásra tervezték, mint ahogyan használták. Továbbá az is hozzájárulhatott a katasztrófához, hogy a vonatok a kelleténél gyorsabban haladtak át a hídon, amitől az egész átkelő inogni kezdett. Többen inkább újból hajóval közlekedtek, mert nem bíztak a híd stabilitásában. A panaszok miatt a vizsgálat megtörtént, de erre ideális természeti viszonyok között került sor.
1879. december 28-a estéjén évtizedek óta nem látott erősségű vihar csapott le Skócia e térségére. A Dundee-ba tartó vonat, amelyen több mint hetvenen utaztak – a személyzettel együtt, a híd felé tartott. A skót város az út utolsó állomása lett volna. A hatalmas erejű szél hatással volt a híd kilengésére, melyhez hozzájárult még a vonat tömege által okozott mozgás is. A Tay-híd nagy robbajjal hullott a vízbe.
A Tay-híd törmelékeinek eltakarítása
A híd romjait sokáig nem tudták megközelíteni, ugyanis veszélyes lett volna vízre szállni a nagy vihar közepette. Természetesen az is kérdéses, hogyha a mentést megkezdték volna időben, akkor találtak-e volna túlélőt. Mire a vihar alább hagyott, az orvosok és a civilek csak a híd maradványait találták a hullámok között. Másnap reggel viszont negyvenhat holttestet hoztak ki a szárazföldre.
Thomas Bouch rengeteg kritikát kapott, és maga is cipelte a bűntudat terhét. Mentálisan megviselte ez az időszak, ami egészségére is kihatással volt. Kevesebb mint egy évvel a katasztrófát követően elhunyt.
A tragédiát után egyértelművé vált, hogy az építészek nem vállalhatnak kockázatot az időjárással. Néhány éven belül újból felépítették a Tay-hidat – az összeomlott híd darabjaiból is használtak fel elemeket –, amely a mai napig szilárdan áll.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
művészet
- Évezredek művészeti öröksége találkozik a legmodernebb ipari technológiákkal a Vásárhelyi Kerámia Szimpóziumon
- „Nem gyűjtő vagyok, hanem magam vagyok a múzeum” - mondta Peggy Guggenheim
- Az Eiffel-tornyot kétszer is megpróbálták eladni ócskavasnak
- Tizhenhét éves korában márt ünnepelt zeneszerző volt Arthur Rubinstein
- Nehezen indult be Karády Katalin pályafutása
- A hímzett kárpit, ami Hódító Vilmos dicsőségét hirdeti
- Lumbini buddhista szobrai
- Féllábbal is a színpad sztárja maradt
- Kezdetben még nagy felháborodást keltett Claude Monet festészeti stílusa
- Elképesztő károkat okozott Szerbiának az osztrák-magyar csapatok megszállása 17:05
- Még nem beszélte a nyelvet, de filmszerződést kapott Amerikában Anita Ekberg 15:05
- Békét kötött volna, hazaárulónak bélyegezté és kivégezte vejét Mussolini 12:20
- Hét évig építették a Tay-hidat, aztán elfújta a szél 10:38
- A világ legveszélyesebb hivatala 10:35
- A mai napig számos kérdést vett fel Bárdossy László bűnösségének kérdése tegnap
- Mások életéért adta sajátját Salkaházi Sára tegnap
- A bölényvadászatban és az aranymosásban is jeleskedett Buffalo Bill tegnap