Hat kevéssé ismert nő a középkorból, aki nem elégedett meg a neki szánt szereppel
2018. március 9. 18:42
Csaknem mindenki hallott már Jeanne d'Arcról vagy Aquitániai Eleonóráról, azonban a középkorban sok nő ért el nagy dolgokat az életben, vagy vált híressé egyéb módon. Tudósok, a kor előkelő művészei, botrányhősök, hatalmas birtokok igazgatói, keresztes harcosok: mindannyiuk között találni nőket, akiknek nevei és tettei fennmaradtak az évszázadok során.
Korábban
Az első női drámaíró
Gandersheimi Hrotsvitha egy 10. századi szász kanonoknő volt, aki „Gandersheim erős hangjaként” aposztrofálta magát. Több nagy dologban ő volt az első: az első középkori drámaíró, egyben az első női, de ő volt az első német költőnő és az első német történetíró is.
Műveit I. (Madarász) Ottó császár családja tagjainak szánva írta. Hrotsvitha magasan képzett volt mind a quadriviumban (zene, számtan, geometria és csillagászat), mind a triviumban (nyelvtan, retorika és dialektika), valamint a kulcsfontosságú keresztény teológusok írásaiban is. Jól ismerte emellett a pogány római szerzőket, akiknek színdarabjai szerelmi viszonyokról és kérdéses erkölcsű nőkről szólva megtestesítették a korszak legrosszabb nőgyűlölő hiedelmeit. Hrotsvitha átvette ezeket a jó történetvezetésű, ámde erkölcstelen darabokat és morális például szolgáló drámákká alakította őket, tiszteletre méltó nőkkel és gyenge férfiakkal. Ezekben a lányok szembeszálltak azokkal, akik nem engedték nekik, hogy az általuk választott utat kövessék.
Hrotsvitha az ókor utáni első színdarabokat vetette pergamenre. Drámái magasztalják a nőket, az erős szüzektől a magukat Istenért feláldozni kész prostituált szentekig. Mi lehetett volna kívánatosabb egy buzgó középkori keresztény számára, mint a mennybe kerülni? Hősnői között találunk fiatal lányokat (köztük egy csupán nyolcévest is), akik dacosan kitartanak a pogány római hatóságok kínzásaival és megalázásaival szemben. Az egyik szent szűz így szól az erőszakos császárhoz: „Bolondnak neveztem, bolondnak nevezem, és bolondnak fogom nevezni, amíg élek.” Semmitől sem fél. Hrotsvitha felhasználja a nőgyűlölő sztereotípiákat – mint például hogy fizikailag gyengébbek a férfiaknál – a szöges ellentétük bizonyítására. Hrotsvitha hősnői között van két „bukott” is, akik a „szent szajha” archetípusra szolgálnak példaként, akik közül a leghíresebb Egyiptomi Szent Mária.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
22. A középkori egyház
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Bűnösök tértek jó útra és régi ellenfelek kötöttek barátságot Sziénai Szent Katalin szavainak hatására
- Nem a vallási ellentétek okozták VIII. Henrik szakítását Rómával
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Ahol a püspök felügyelte a legjobb bordélyházakat: a középkori London alvilága
- Állam az államok felett – így épült ki a középkori egyház hatalma
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Démoni kísértések – így éltek a korai kereszténység sivatagi remetéi
- Válás és vallásszakadás – így született meg az anglikán egyház
- Tiltott játékok, alkímia, érvágás: ilyen volt az oxfordi egyetemisták élete a középkorban
- Nagycsütörtökön mondta el utolsó miséjét Győr püspöke, Apor Vilmos 19:05
- Trágyadomb mentette meg a haláltól az ablakon kidobott prágai hivatalnokokat 17:05
- Törőcsik Mari nercbundája is kalapács alá kerül a Fábián Juli Emlékalapítvány által szervezett árverésen 16:05
- A 19. század hangulatát idézi az újonnan nyílt múzeumposta Hollókőn 14:20
- A török nyomdászatot megalapozó diplomatáról rendeztek konferenciát Ankarában 11:20
- Nem temethették egymás mellé a híres gengszterpárt, Bonnie-t és Clyde-ot 09:50
- Magyar grófból vált Magadaszkár királyává a kalandos életű Benyovszky Móric 09:05
- tegnap