Feltárják Korinthosz víz alá került ókori kikötőjét
2015. december 26. 15:39 Pallag Zoltán
A görögországi Lechaionban (Lekhaio) görög és dán régészek tárják fel Korinthosz részben víz alá került ókori kikötőjét, amely több mint ezer évig fogadta és indította útjára a hajókat. A feltárást a Görög Kulturális és Sportminisztérium, és a Koppenhágai Egyetem közösen végzi, élvonalbeli technikával, hogy megismerjék az egykori kikötő szerkezetét és méreteit.
Korábban
Korinthosz egyike volt a gazdaságilag és katonailag legerősebb városoknak nem csak az ókori Görögországban, de a Római és a Bizánci Birodalomban is. A város kivételesen előnyös földrajzi fekvése nagyban hozzájárult felemelkedéséhez. A Peloponnészoszi-félsziget északkeleti sarkában Korinthosz uralta az Iszthmoszt, vagyis a Korinthoszi-földszorost, amely a Peloponnészosz félszigetet köti össze Görögország többi részével, illetve itt zajlott a kelet-nyugati kereskedelem jó része is. Két kikötővárosa volt, a nagyobb Lechaion, nyugaton a Korinthoszi-öbölben, illetve a keletre található Kenchreai a Szaronikosz-öbölben.
„Az írott források szerint a város gazdagságának nagyobbik része a két öblön keresztülhaladó tengeri kereskedelemből származik, ezzel végül kiérdemelte a „gazdag Korinthosz” elnevezést” – mondta Bjørn Lovén a Koppenhágai Egyetem régésze, a Lechaion Harbour Project (LHP) társigazgatója. Lekhaio mólói és raktárai élénk tengeri kereskedelmi tevékenységet mutatnak a Kr. e. 6. századtól a Kr. u. 6. századig. Megrakott hajók és flották indultak innen, telepesek, csapatok szerte a Földközi-tenger különböző pontjaira.
A csúcstechnika egy részben elsüllyedt várost mutat
Lekhaio kiterjedt romjai szinte érintetlenül fekszenek a víz alatt, de ez a kép változni látszik. A Görögországi Víz Alatti Régiségek Tanácsa a Koppenhágai Egyetemmel és az Athéni Dán Intézettel közösen vállalta a kikötő romjainak feltárását a Lechaion Harbour Project keretében. A kutatócsoport elsődleges célja a teljes körű feltárás, a geofizikai és digitális felmérés a legújabb technikai eszközökkel. Eddig két hatalmas terméskőből épített mólót és egy kisebbet fedeztek fel, két vízzáró kamrát, hullámtörőket és egy csatornát, amely Lekhaio három belső kikötői medencéjébe vezet.
A 2015. évi feltárások két területre koncentrálódtak: az egyik egy 57 méter hosszú kora bizánci móló volt, a másik a belső öblökhöz vezető csatorna bejárata. Érdekesek a jól megőrződött nagyméretű fa rekeszek, amelyek bárkákra hasonlítottak és kifejezetten azzal a céllal épültek, hogy beton rakományukkal elsüllyedjenek így szolgáltatva alapot a rájuk épülő mólónak.
A császárkori mérnökök hasonló technikával dolgoztak Caesarea Maritimában (Izrael) is, de ez az első alkalom, hogy ilyet találtak Görögországban és a fa elemek mind megmaradtak. A C-14-es kormeghatározás a Kr. u. 5. század közepére keltezi a konstrukciót. A kutatók korábban azt feltételezték, hogy a bizánci korban egyszerűen megújították a korábbi görög és római kikötői építményeket, de ez a mostani felfedezés megkérdőjelezi ezt. Az újonnan épített kikötőt és a mólókat csak rövid ideig használhatták a Lekhaióiak, mivel valamikor 600 körül a várost földrengés pusztította el.
A belső kikötőkhöz vezető bejárati csatorna nyomai évek óta látszódnak a modern kori partszakaszon, ezért annak helye nem volt kétséges, a pontos méretét viszont nem ismerték. A kutatócsoport most kiderítette, hogy az 55 méter hosszú csatorna a kikötő három belső öblébe tartó hajókat védte a tenger áramlataitól. Emellett azt is kiderítették, hogy az ókori kikötő mintegy 45 méterre lehetett a tenger irányában az újkori partszakasztól.
A folyamatban lévő geofizikai vizsgálatokkal azt szeretnék megérteni, hogyan változott a terület a tengerszint változásainak eredményeként, illetve, hogyan süllyedt meg a partszakasz. A kutatók arra törekednek, hogy megértsék, hogyan alakult ki és vált a Földközi-tenger meghatározó kikötőjévé Korinthosz – számolt be a kutatásról Bjørn Lovén a Koppenhágai Egyetem honlapján megjelent sajtóanyagban.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- A '80-as évek legendája, a Level 42 zárja idén a Paloznaki Jazzpikniket 18:08
- Titokzatos Mithrász-szentélyt tártak fel Córdoba közelében 15:05
- Mérgezéstől a gyomorrákig: nem csitulnak a viták Napóleon halála körül 14:15
- Elhunyt Kozma Dezső irodalomtörténész, az erdélyi magyar tudományos élet óriása 13:21
- Alig két hónapig uralkodott a politika áldozatává váló II. Károly királyunk 09:50
- Új reményt hoztak a porba sújtott Amerikának az angol könnyűzenei hódítók 08:20
- Borzasztó nyomorúságból emelkedett ki a független Libéria tegnap
- Ádáz hajsza folyt a II. világháború végén a német tudósokért tegnap